söndag 25 augusti 2019

Min bokresa #54 - Klassiker - bu eller bä?

Efter att ha sett denna booktube-videoklipp, så kände jag för att skriva om klassiker. Har skrivit om klassiker tidigare i bokresan här och här, men kände efter att sett denna video att det var en vinkling här som jag kände att jag ville skriva om.

Hon tar ju upp att många ser ner på unga klassikerläsare, det är ju fördendelen inget jag har märkt av, men kände att jag ville skriva om det på grund av att jag ändå har varit en tidig klassiker-läsare. Jag är så gammal så att minnet sviker mig lite men jag vet ju ungefär när jag läste dessa klassiker. Det var skulle jag tro en period runt 15-18 år.

Kan säga att jag var nog yngre när jag började läsa L M Montgomerys serier om Emily och Anne på Grönkulla, plus att jag läste en hel del Jules Verne. Även läst Den hemlighetsfulla trädgården plus flera böcker av Frances Hodgson-Brunett.
Sen gick jag över till att läsa Jane Eyre och Svindlande höjder, Alexander Dumas - De tre musketörerna plus Greven av Monte Cristo. Daphne Du Mauriers Rebecca och Värdshuset Jamiaca har jag läst med och gillat.
Efter jag var fyllt 18 till tidig 20-års ålder vet jag att jag läste en hel del Sherlock Holmes böcker, Jane Austen och Wilhelm Mobergs Utvandrar-serien.

Mitt intresse för att läsa klassiker har hållt i sig, och läser en då och då. Men jag är inte fast och läser bara klassiker utan jag gillar variation i min läsning.



Lämna gärna en kommentar, om en del av frågorna eller alla, om ni skriver i egen blogg/instagram/twitter lämna en länk.

Här finns tidigare bokresor.

1 kommentar:

  1. Jag har inte läst så många klassiker, vill läsa fler men känner att jag vill ha mer tid för att göra det. Här är mitt korta svar: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/08/min-bokresa-54-klassiker-bu-eller-ba.html

    SvaraRadera