torsdag 16 april 2020

Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde


Dorian Grays porträttDorian Grays porträtt är Oscar Wildes roman om en vacker ung man som blir avmålad av en konstnär – och vars porträtt åldras i hans ställe. Av en äldre vän förleds Dorian Gray att följa sina begär, vilka konsekvenserna än blir, för honom själv eller andra. Trots det undkommer han alltid ostraffad. Hans målade porträtt blir däremot allt mer vanställt. Till sist står Dorian Gray inte ut längre.
Dorian Grays porträtt, dandyromanernas dandyroman, är en berättelse vars huvudfigur har kommit att beteckna fenomen långt utanför litteraturens gränser, och till och med gett namn åt en sjukdomsdiagnos.
En av den engelska litteraturens största klassiker, i svensk översättning av Nils Selander.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Modernista.

Jag har för mig att jag läste denna som tonåring, men jag har då för mig att jag gillade den bättre än jag gjorde denna gång. Även om den inte är dålig som ett porträtt av en ung man som har ett vackert yttre men en fulare själ.
Jag kan inte skriva en djupare diskussion om denna klassiker, för jag kan inte sätta de tankar jag har på pränt om den tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar