torsdag 16 april 2020

Hett i hyllan vecka 16 / 2020

Monika skriver så här om Hett i hyllan

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag har läst Gail Carrigers böcker som har varit översatte till svenska, och håller nu på att läsa de tre första i Soulless manga serien för att kunna avsluta den serien med de två sista delarna som inte är översätta från engelskan.
Men jag har gillat hennes böcker så jag köpte denna som tillhör en annan serie för jag var intresserad av att läsa den, och det var ca 3 år sen men ännu har den inte blivit läst, även om jag känner att jag gärna vill göra det. Den där tiden som aldrig räcker till...

Etiquette and EspionageIt's one thing to learn to curtsy properly.
It's quite another to learn to curtsy and throw a knife at the same time.
Welcome to finishing school. Sophronia is a great trial to her poor mother.
She is more interested in dismantling clocks and climbing trees than proper manners and the family can only hope that company never sees her atrocious curtsy.
Mrs. Temminnick is desperate for her daughter to become a proper lady. So she enrolls Sophronia in Mademoiselle Geraldine's Finishing Academy for Young Ladies of Quality. But Sophronia soon realizes the school is not quite what her mother might have hoped.
At Mademoiselle Geraldine's young ladies learn to finish ...everything. Certainly, they learn the fine arts of dance, dress, and etiquette, but they also learn to deal out death, diversion, and espionage - in the politest possible ways, of course.
Sophronia and her friends are in for a rousing first year's education.

4 kommentarer:

  1. Den hr jag faktiskt kikat på och varit intresserad av att köpa och läsa, jag gillar också Gail Carrigers böcker.

    SvaraRadera
  2. Jag köpte de tre första delarna i serien som börjar med Själlös på Bokmässan 2016. Om några veckor dyker de upp i min Hett i hyllan...

    SvaraRadera
  3. Känner igen namnet men har aldrig bekantat mig närmre med någon av hennes böcker.

    SvaraRadera
  4. Den här serien har jag läst och jag tyckte jättemycket om den. :) Ska läsa Soulless-serien härnäst.

    SvaraRadera