fredag 22 januari 2021

Helgfrågan vecka 3 / 2021

Då var det helg och dags för Mias helgfråga, som lyder så här denna gång:


 Har du några ord som triggar igång dig till att vilja läsa en bok? Vilka?

Hmm, det finns så många men har ändå svårt att säga vad för ordet det är, beror ju även vilken sorts genre det är, men mystiska händelser är en sak, där man inte vet som är verkligt eller inte (magisk realism och/eller paranormala element som tex spöken), människans psykiska ondska (psykologiska thrillers eller andra världskrigets tid med Nazister och folkutrotning)  en annan. 

Tillägg efter att ha läst andras inlägg kom jag på några fler ord som jag vill lägga till som tex geografiska platser Japan, Island, Sveriges norra delar, öde (får ju finnas folk som bebor dem, men bara ett fåtal) öar och landskap. Genremässigt dystopi, fantasy och science fiction.

Bonusfråga: Ge exempel på bok enligt ovan, alltså som du vill läsa direkt.

Har lika svårt att namnge böcker, för det finns så många jag har velat läsa direkt men ändå inte läst med en gång, för det har kommit annat emellan, men tex Jul i krinolin av Amanda Hellberg, var en bok jag såg framemot så fort jag visste att den var utgiven, sen tog det väl ca en månad innan jag läste den, för det var att den verkade så intimt förknippad med jul som gjorde det.

Om ni läste recension jag hade skrivit ser ni i den att denna bok var en mix av genrer jag både gillar och och inte gillar så mycket. Sen har jag läst mycket av Hellberg sen tidigare och visste att jag gillat vad hon skrivit innan, som gjorde att jag ville läsa den.

Men tänkte att jag skulle kunna ha med från bokens beskrivning det som gör att jag ville läsa den, där det som inte är markerat är det som inte var saker som gjorde mig intresserad av boken, och om det hade stått så här om en annan bok kan det hända att jag inte hade tänkt att det var en bok för mig.

Över godsets mörka korridorer svävar både något romantiskt, något sorgset och något kusligt. Medan snön yr och kylan kopplar ett järngrepp om bygden dras Lovisa in i en hisnande karusell av alltmer mystiska hemligheter och omöjlig förälskelse.

En bok till som jag kom att tänka på som innehöll sådant som gjorde att jag kände att dessa var böcker för mig och som jag läste rätt nära in på efter att ha fått höra om dem var Nyårsfesten av Lucy Foley och även Elly Griffiths Flickan under jorden (för tänk bara på landskapet där både Ruth bor och där de hittade skelettet).

4 kommentarer:

  1. Sveriges norra delar och även berättelser från andra världskriget lockar.

    SvaraRadera
  2. Spökhistorier brukar jag inte läsa, men det kunde kanske vara roligt.

    SvaraRadera
  3. Ja det fetstilta där intresserar mig också, i motsats till det icke fetstilta. Kan bara hålla med. Skulle nog inte alls ha läst boken om det inte varit för just det där som du markerat lite extra. ;)

    SvaraRadera
  4. Flickan under jorden var superbra.

    SvaraRadera