lördag 9 januari 2021

Hur läsningen var 2020


Med dessa punkter/frågor vill jag visa lite på hur min läsning var 2020 med till exempel vad jag tyckte om en del böcker jag läste.

Hur många böcker/sidor läste du under året? 
Jag läste 205 st böcker och 83738 sidor

Vilken var den längsta respektive kortaste boken? 
Den längsta boken var The orange of the priory tree (848 sidor) av Samantha Shannon och den kortaste var en novell The eleventh metal (21 sidor) av Brandon Sanderson. 

Vilken bok var din bästa läsupplevelse och varför? 
The Emperors soul av Brandon Sanderson, för att även om det var en kortroman så fick jag mersmak och hade velat läsa mer om både huvudkaraktären och handlingarna som skedde både innan och efter den berättelse som var berättad i den.

Är det någon bok du blev besviken på? 
Check, please! av Ngozi Ukazi, då jag hade hört så mycket om att den var gullig och en finstämd berättelse, men jag gillade den inte alls.

Vem är din mest lästa författare?
Om man räknar antal verk så Brandon Sanderson där jag har läst flera noveller och en kortroman plus böcker av i år, då är vi uppe i 5 stycken verk. Annars J R R Tolkien med 4 böcker.

Vilka nya författare upptäckte du under året?
Ojoj vad många nya författare jag läste i år, men det var några som stack ut som jag vill läsa mera av som: Alice Oeseman, Blake Crouch, John Wyndham,Nnedi Okotafor, Stuart Turton, Leah Johnson, Rebecca Roanhorse, Silvia Garcia-Moreno och Amanda Lovelace mfl.


Läste du någon bok som är utanför din komfortzon?
Jag läste en del böcker som kategoriserades att vara romans och det är väl egentligen inte något jag är intresserad av, sen kan jag ändå tycka att de böckerna är bra utifrån hur bra eller dåliga sexscenerna är.
En bra var Jul i krinolin av Amanda Hellberg, då inte sexscenerna var olidlig och resten av handlingen handlade om sådana saker jag gillar i en bok (paranormalt innehåll tex) och en om jag inte alls gillade var Get a life, Chloe Brown! av Talia Hibbert.

Läste du någon tegelsten (över 500 sidor)? 
The orange of the priory tree, som jag redan nämnt med även 13 andra.

Läste du klart några bokserier?
Jag det gjorde jag flera stycken (12 stycken tror jag ), men det tänkte jag skriva om i ett annat inlägg. Där jag även kommer berätta om de serier jag inte läste klart.

Vilken bok eller författare blev du mest positivt överraskad av?
Blended av Sharon B Draper, en bok som skildrar igenom ett barns ögon kampen om att hitta sin identitet och förståelsen att omvärlden inte accepterar än som en är, även om du har lika rätt som alla andra i samhället att få leva ditt liv.

Vilken genre läste du mest av? 
Upptäckt att i år läste jag mera fantasy än vad jag gjorde förra året då jag läste ungefär lika mycket science fiction som fantasy. I år var det fantasy genren som jag läste mest av 67 st medans science fiction 30 stycken.

Vilken bok var den mest spännande?
De sju morden av Evelyn Hardcastle.

Vilken bok var mest sorglig?
Jag brukar inte gråta över böcker men det fanns ett par under detta år som drog fram ett par tårar, tex Blended av Sharon B Draper men även The Million peaces of Neena Gil av Emma Smith-Barton.

Vilken bok var mest underhållande?
Oscar Wildes pjäs-satir På fullt allvar. 

Vilken bok berörde dig mest?
Blir väldigt upprepande det här - Blended av Sharon B Draper

Vilken bok var den bästa ungdomsboken?
Måste nämna att min all-time-favorit Hunger games trilogin av Suzanne Collins

Vilken var den bästa barnboken?
Upprepning igen Blended men kanske ska även nämna Anna James trilogi om Anna och Bokvandrarna.

Vilken bok var den bästa fantasy-boken?
The emperors soul av Brandon Sanderson

Vilken var den bästa Science fiction boken?
Czentes omega av Anna Jakobsson Lund

Vilken var den bästa dystopin?

Vilken var den bästa deckare/thriller?
Brudslöjan av Kamilla Oresvärd pga igenkänningsfaktorn.

Vilken var den bästa klassikern?
Triffiderna av John Wyndham

Vilken bok hade det snyggaste omslaget?

Rekommendera en bok du läste under 2020
Förutom de jag redan har nämn på andra frågor så An undkidness of ghost av Rivers Solomon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar