onsdag 13 september 2023

Iron idow (#1) av Xiran Jay Zhao

 

Pacific Rim meets The Handmaid's Tale in this blend of Chinese history and mecha science fiction for YA readers.

The boys of Huaxia dream of pairing up with girls to pilot Chrysalises, giant transforming robots that can battle the mecha aliens that lurk beyond the Great Wall. It doesn't matter that the girls often die from the mental strain.

When 18-year-old Zetian offers herself up as a concubine-pilot, it's to assassinate the ace male pilot responsible for her sister's death. But she gets her vengeance in a way nobody expected-she kills him through the psychic link between pilots and emerges from the cockpit unscathed. She is labeled an Iron Widow, a much-feared and much-silenced kind of female pilot who can sacrifice boys to power up Chrysalises instead.​

To tame her unnerving yet invaluable mental strength, she is paired up with Li Shimin, the strongest and most controversial male pilot in Huaxia​. But now that Zetian has had a taste of power, she will not cower so easily. She will miss no opportunity to leverage their combined might and infamy to survive attempt after attempt on her life, until she can figure out exactly why the pilot system works in its misogynist way-and stop more girls from being sacrificed.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Akademibokhandeln.

Denna bok har jag hört en hel del bra om från booktuber som jag sett på, så jag köpte den i höstas, och det här blev inte en bok som blev liggande innan jag läste den, valde den och fyra andra böcker jag ville läsa i Augusti och gjorde en "try a chapter", för att se vilken bok jag ville läsa först. Det här blev inte första men andra boken jag läste, för först fångade inte första kapitlet mig alls, jag kände mig bara förvirrad för jag kunde inte förstå världen men kapitlet slutade på ett sätt som gjorde att jag ville veta var handlingen skulle gå vidare till och jag ville veta vad som skulle hända.

Ska sen säga att denna bok höll mig på spänn hela vägen igenom och tvisten som hände på den sista sidan, som var upplägget för nästa bok i denna duologi (för jag tror det bara ska vara två böcker i serien), den var stor och jag vill ju veta vad som ska ske nu.

En annan sak jag gillade med boken var att HBTQ+ temat som är också är min favorit att läsa om så det är ett plus det med. Sen så är jag även mycket förfasad över hur boken behandlar kvinnor och det är obehagligt att läsa om det.

Här är även en länk till Goodreads där jag skrev om boken då jag läste den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar