torsdag 2 november 2023

Hett i hyllan vecka 44 / 2023

   

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Fortsätter med böcker från min långa lista med böcker i min Storytel-bokhylla, är böcker som jag lagt till runt 2017 men ännu inte lyssnat på... 

I augusti 1977 stiger en man av bussen i en avlägsen by i nordligaste Norge. Han kallar sig Ulf, han har inget bagage och hävdar att han kommer för att jaga. Bland læstadianer och samer möter han en kultur som är både gästfri och avståndstagande, hjälpsam och kylig.

Byns klockare Lea lånar honom ett gevär och en jaktstuga, där midnattssolen håller honom vaken medan han oroligt bevakar det storslagna, men monotona fjällandskapet.

Långsamt går det upp för Lea och hennes son Knut att Ulf inte är jägare, utan byte. Och att jaktlaget är på väg.

Midnattssol är ett thrillerdrama som även är en kärlekshistoria och en berättelse om en stark tro. Midnattssol är den andra fristående thrillern i en serie om två - Blod på snö utkom våren 2015.

6 kommentarer:

  1. Säkert spännande och det är ju intressant med människor som lever så annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att läsa om vårt ursprungsfolk, samerna, just för det är en annan kultur och levnadssätt. Sen är kanske inte denna bok speciellt inriktad mot det, då det är en thriller.

      Radera
  2. Denna har jag läst och jag tyckte om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat författarens andra böcker, så jag tror jag skulle gilla denna med om jag läste den.

      Radera
  3. Den är spännande! Men titeln är felstavad?

    SvaraRadera