torsdag 30 november 2023

Hett i hyllan vecka 48 / 2023


  

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dold skatter i hyllan?

Fortsätter med böcker från min långa lista med böcker i min Storytel-bokhylla, den här la jag till där runt 2017 tror jag, efter att ha läst de tidigare böckerna i Stens Sandhamns serie men sen har det inte blivit av att jag läst fler eller klart serien...känns som om det skulle vara passande att göra det snart...

”I maktens skugga” är den sjunde kriminalromanen i Viveca Stens serie Morden i Sandhamn. Det lilla skärgårdssamhället Sandhamn styrs av gamla traditioner och oskrivna regler. När riskkapitalisten Carsten Jonsson köper en stor strandtomt för att bygga det perfekta sommarhuset retar han gallfeber på öborna. Situationen förbättras inte av att hans hustru avskyr tanken på en sommar i skärgården och att hans betydande investeringar i Ryssland tycks vara i fara. Dessutom inträffar märkliga olyckor under husbyggets gång. Är det rena tillfälligheter eller handlar det om sabotage? I ett försök att blidka sina grannar bjuder Carsten in till en överdådig inflyttningsfest. Men succén uteblir och festen slutar istället i en katastrof med dödlig utgång. Kriminalinspektör Thomas Andreasson på Nackapolisen tvingas avbryta sin semester och tar motvilligt hand om utredningen. Snart dras också hans barndomsvän juristen Nora Linde in i dramat som skakar sommarparadiset.

4 kommentarer:

  1. Jag har bara läst första delen i den här serien och var väl inte jätteimponerad, men jag har några delar till på läsplattan 🙂

    SvaraRadera
  2. Den serien har jag läst alla delar i faktiskt

    SvaraRadera
  3. Har aldrig läst något av Viveca Sten, men jag läser så få deckare.

    SvaraRadera
  4. Har läst någon bok av Viveca Sten, men inte just den där.

    SvaraRadera