torsdag 9 november 2023

Hett i hyllan vecka 45 / 2023

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Fortsätter med böcker från min långa lista med böcker i min Storytel-bokhylla, är böcker som jag lagt till runt 2017 men ännu inte lyssnat på... Denna författare har jag läst/lyssnat på flera böcker av och gillat, så det är dags för denna nu...

Ett barn står natt efter natt i Finlandsfärjans för och spejar ut mot havet. En långtradarchaufför med en blodig hemlighet plockar upp en liftare med misstänkt lite bagage. Ett ungt par får köpa en villa billigt eftersom där råder »speciella omständigheter«. Våran hud, vårat blod, våra ben innehåller en samling skräckberättelser med omisskännlig John Ajvide Lindqviststämning, som utspelar sig i ett samtida Sverige, men precis utanför vårt synfält. Vi får möta en samling vardagliga gestalter och ett antal mindre vardagliga, såsom spöken, vampyrer, varulvar, mylingar, tomtar, zombies och så ett havsmonster. Titelberättelsen »Våran hud, vårat blod, våra ben«, som nominerades till British Fantasy Award för bästa novell, är enligt John Ajvide Lindqvist själv det otäckaste han skrivit i det korta formatet. Förutom helt nyskrivna »Hår«, har samtliga berättelser i samlingen tidigare publicerats i främst brittiska och amerikanska antologier. Ett flertal av dem ligger för närvarande i varierande stadier av produktion för film eller TV i olika länder.

4 kommentarer:

  1. Den har jag läst. En av novellerna är en av de läskigaste jag har läst.

    SvaraRadera
  2. Han skriver bra, men lite för läskigt för min smak.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag har den i läslistan. Det återstår att se om jag vågar läsa den.

    SvaraRadera
  4. Har bara läst en bok a den här författaren och tyvärr, hans böcker funkar inte för mig.

    SvaraRadera