onsdag 22 mars 2017

Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen


Jag har läst min första bok utav Märta Tikkanen, och det var Århundradets kärlekssaga pga den var med i Lundströms bokradios bokcirkel i höstas.
Det var även första gången jag läste en bok i diktform, alltså en roman skriven på vers. Är inte så där riktigt fascinerad av att läsa dikter, men denna bok visade att jag verkligen gillade det, iallafall denna. Man känner verkligen berätterskans känslor och upplevelser, av hur det är att leva ihop men en alkoholist och hurstrumisshandlare.

En dikt gav mig ord på en känsla jag hade ett tag när jag tyckte det var så mycket skönare att jobba helg än att vara hemma med familjen, och i mitt fall berodde det inte på alkoholproblem utan andra jobbigt personligt med barn och familj.

Hur ska jag kunna förklara
det paradoxala i
att jag måste ha ett jobb
som tar för mycket av min tid
för att jag har dej
som tar resten av tiden

Så länge jag har jobbet
har jag ett sammanhang
att höra till
gemenskap med några av mina käraste  mänskor
i ett arbete som känns meningsfullt
för oss alla

Så länge jag har jobbet
är det iallafall alltid nånting
jag har fått till stånd
den här dagen av mitt liv
oberoende av hur det ser ut'
just den dagen

Så länge jag har jobbet 
har jag vägen till och från
som min egen

Sjutton minuter i bussen
när jag hinner läsa
eller tvinna på en dikt i huvudet
eller bara tänka över någonting svårt
som hör ihop med det ställe
som just kvävt 
hela mig
innan nästa ställe
som kräver hela mig
har slukat mig

Så länge jag har 
mitt utslitande stimulerande
behövande jobb
har jag iallafall nånstans
där jag kan vara 
utan dej
så att jag orkar
komma hem igen
till dej

Denna bok ingår även i kaosutmaningen som bok nr 1 En bok i en genre du inte vanligtvis läser

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar