tisdag 28 mars 2017

Tematrio -tid i titeln

I veckans termatrio vill Lyran att vi ska göra en trio utifrån dessa förutsättningar;

Tiden går, men allt består eller hur är det man brukar säga? Många romaner handlar om tid på olika sätt och många har dessutom någon form av tidsangivelse i titeln. Berätta om tre romaner vars titel innehåller något som anspelar på tid!


Här kommer min trio, och det blev ett tema i temat, ingen skönlitteratur här inte utan här kommer dem:


  1. Klockan 10:31 på morgonen i Khao lak av Pigge Werkelin och Lena Katarina Swaqnberg, en bok om tsunamin katastrofen för några år sen, det var ett tag sen jag läste boken men minns att den var gripande men också visar på människans starka överlevnad både fysiskt och psykiskt.
  2. Elva år i fångenskap av Michelle Knight och Michelle Buford. En gripande berättelse till om en kidnappare och de kidnappade kvinnornas kamp för att överleva både i fångenskap och efteråt. Här kan du läsa mer i min recension av boken.
  3. Tysk höst av Stig Dagerman. En essäsamling om hur Tyskland och tyskarna återhämtar sig efter andra världskriget. 

En liten bonus igår skrev jag en recension med en bok med också en tid i titeln. Day 21 av Kass Morgan.

9 kommentarer:

  1. Dagerman är jag intresserad av att läsa.

    SvaraRadera
  2. Werkelins bok finns oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon alls i din trio.

    SvaraRadera
  4. Dagerman vill jag gärna läsa. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Verkar som intressanta böcker alla tre. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Jag klämde också in en bonusbok, icke-roman ...

    SvaraRadera
  7. Tre nya titlar för mig, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Klockan 10:31 på morgonen i Khao Lak var en väldigt stark och gripande berättelse.

    SvaraRadera
  9. Stig Dagerman är ju alltid intressant

    SvaraRadera