onsdag 25 oktober 2017

Tematio #MeToo


I veckans tematrio har Lyrans Noblesser uppmärksammat #MeToo, (Lyran skriver Det undgår väl ingen att mängder av kvinnor, och en del män, tröttnat på sexuella trakasserier, sexuellt våld och kränkningar. Och temat förekommer givetvis i många romaner. Berätta om tre romaner som gestaltar sexuellt våld/kränkningar!) som har varit på sociala medier den sista tiden. Jag tycker detta är något som behövs belysas av alla.
 Här är min trio:
  1. Flickan från ovan av Alice Sebold, en ovanlig roman om den 14 åriga flickan som våldtas och mördas. (Författaren har även skrivit boken Efter våldtäkten)
  2. Katarina Wennstam har både skrivit fakta och fiktion om våldtäkter, Tex Flickan och oskulden och Smuts.
  3. Golden Boy av Abigail Tarttelin. Handlar om Max som är intersex och blir våldtagen av en nära vän. Max hela identitet blir ifrågasatt härmed.

3 kommentarer:

  1. Flickan från ovan har jag läst. Golden Boy är jag nyfiken på. Jag har ännu inte läst något av Wennstam men borde nog göra det.

    SvaraRadera
  2. Golden Boy låter som en märklig bok. Intressant!

    SvaraRadera