söndag 1 oktober 2017

#Victober och #Sbooktober - vad jag ska läsa i oktober

Kan bli lite tokig på mig själv, har så lätt att bli inspirerad av alla readalonger, readathoner osv som jag ser på Booktube. Nu igen är det dags för två utmaningar för läsningen under oktober månad.

Victober som flera booktubers som har sammanstrålat och tänkt läsa victorianska klassiker under månaden som kommer.
De har fem utmaningar som kan göra under månaden, finns även en del böcker i deras videos som de tänker läsa tillsammans etc. Länkar till videos finns här. Beyond the Pages, Books and things, Kate Howe och Lucy the reader. 

  • att läsa en kvinnlig författare
  • att läsa en författare från Wales, Skottland eller Irland
  • att läsa en bok med supernaturalelement i sig
  • att läsa en mindre känd (under 500 goodreads betyg)
  • att läsa en bok som du blivit rekomenderad
Sen finns även Sbooktober som är en grupp andra Booktubers som har gått i hop och tänker läsa lite mer skrämmande böcker under oktobers månad. De tänker läsa boken Salems Lot ( Staden som försvann) av Stephen King tillsammans. De kommer ha youtube, instagram och twitter utmaningar under hela månaden, avslutas med en readathon Sbookathon. Dessa booktubers har gjort informations videor om detta här Paper Faire, Stacy´s Stories, Don´t stop reading, Novel thoughts, Chelsea Palmer och Derby_Lane reading. 

Jag letade igenom min TBR hög och har även lånat några victorianska klassiker från biblioteket, jag kommer väl knappat hinna läsa alla dessa, och jag har även några fler klassiker som jag inte har lånat ännu som jag är intresserad av. Så bokhögen är bara en eventuell och valbar att läsa hög för oktober.

Sen för någon dag sen såg jag en till annan video där de skulle ha en readalong Gothic ficton Readalong 2017 med fyra böcker under oktobersmånad, och hjälp vad intressant det verkade vara då, att på Goodreads få diskutera flera böcker som jag antingen har läst eller är intresserad av att läsa. Men att behöva läsa ännu fler böcker under oktober verkar väl helt omöjligt. Här är den videon



Men det allra första jag kommer att läsa i oktober är ju böckerna för Bookbusters readathonet jag är med i, ni kan läsa om det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar