tisdag 17 oktober 2017

Veckans topplista - Svenska samtida romaner


I veckans topplista skriver Johanna så här: idag på temat samtida svenska romaner. Med detta avser jag romaner som är skrivna under senare år, men de behöver inte nödvändigtvis utspela sig i vår samtid.
Detta blir en svår topplista för det är inte den sorts romaner jag brukar läsa, men vi får se vad det blir:

  1. Maj Gull Axelsson, det blir ingen specifik roman här, har läst några men inte den senaste (Ditt liv och mitt) men skulle vilja.
  2. Mamma är bara lite trött av Sara Beicher, denna har jag dock läst och gillade.
  3. Den som går på tigerstigar av Helena Thorfin, har läst Thorfins förra bok och vill gärna läsa denna.
  4. Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman, en roman jag vill läsa men ännu inte har gjort.
  5. Slutar med en tips jag fick när jag läste igenom andras listor. Radhusdisco av Morgan Larsson. (jämnårig som bodde i samma stad som jag växte upp i).


14 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna på din lista. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Håller på och läser Thorfinns första bok, så jag kommer nog läsa den andra också så småningom :) Är också nyfiken på Morgan Larssons bok, tycker i alla fall mycket om hans radioprogram.

    SvaraRadera
  3. Mamma är bara lite trött har jag läst. Den var bra.

    SvaraRadera
  4. Backmans bok är helt fantastisk.

    SvaraRadera
  5. Jag har hittills gillat alla Fredrik Backmans böcker.

    SvaraRadera
  6. Åh många bra böcker där :) blir även nyfiken på en!

    SvaraRadera
  7. Ditt liv och mitt tyckte jag mycket om, stark. Mormor ör jättebra!

    SvaraRadera
  8. Min mormor hälsar och säger förlåt är otroligt bra. Har läst någon bok av Maj Gull Axelsson och kommer definitivt läsa fler.

    SvaraRadera
  9. Backman har många böcker som platsar i veckans lista.

    SvaraRadera
  10. Min mormor hälsar och säger förlåt är min favorit av Backmans böcker :)

    SvaraRadera
  11. har också läst flera av Axelssons romaner, men inte den här sista. och jag läste Thorfinns förra och gillade den

    SvaraRadera
  12. Tack för tipsen! Axelsson är en av mina favoriter sedan länge, och Thorfinns förra tänker jag ofta på. Lyssnade på henne en snabbis på Bokmässan, och kan inte annat än lyfta på hatten för människor med hennes patos.

    SvaraRadera