måndag 23 juli 2018

Nej och åter nej av Nina Lykke

Ingrid och Jan har varit gifta i ett kvarts århundrade. Sönerna är stora nog att räknas som vuxna men uppför sig som hotellgäster. För Ingrid har både familjelivet och läraryrket mist sin glans. Jan, däremot, har blivit befordrad till departementschef och drömmer om sin femton år yngre kollega Hanne. Hanne som i sin tur är i färd med att bli förbisprungen på familjefronten när väninnorna gifter sig och skaffar barn.
Runt dessa tre individer kretsar Nina Lykkes träffsäkra och underhållande roman om medelålders medelklass och dess problem med kärleken, driften och meningen med livet. Nej och åter nej är en satir över privilegierade vuxnas dårskap, varm och svart som en välgörande espresso.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris
Jag och Evelina håller på att beta av nomineringarna till Årets bok, och vi verkar vara rätt överens vad vi ska ge för betyg till böckerna och vad vi tycker om dem, och det gäller även denna. Som vi redan innan vi började läsa förstått inte var en bok som vi skulle gilla så där jättemycket. Det var till och med så illa så om vi inte hade läst tillsammans hade jag nog inte ens avslutat boken, men då hade jag ju missat Ingrids resa och förmåga att ta sig ur en jobbig situation med utbrändhet och ett jobbigt familjeliv med en man som är otrogen. Nu hoppas jag verkligen inte att jag gav bort något av handlingen utifrån jag skrev här.
Jag ger den 1, 5 av 5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar