torsdag 12 juli 2018

Hett i hyllan vecka 28/2018


Då har det gått en vecka igen och det är dags för Monikas Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Mitt val denna vecka, är ännu en gång ett recensionsexemplar jag har fått och har tänkt läsa men inte hunnit med. Sen jag läste första delen Röd drottning, och gillade den så vill jag ju så klart läsa fortsättningen, snart hoppas jag.

Andra boken i Röd drottning-trilogin
Mare Barrows blod är rött, färgen hos vanligt folk, men hennes silverförmåga, kraften att styra blixten, har förvandlat henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Härskaren kallar henne en bluff, men när hon flyr från Maven, prinsen vännen som bedrog henne, upptäcker Mare något häpnadsväckande: Hon är inte den enda i sitt slag.
Jagad av Maven, nu en hämndlysten kung, ger sig Mare ut för att söka upp och rekrytera andra röd-och-silver-krigare till kampen mot hennes förtryckare. Men Mare inser att hon befinner sig på en livsfarlig väg, där hon riskerar att bli just det slags monster hon försöker besegra.
Kommer hon att krossas under tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi?
Glassvärdet [Glass Sword] är den andra boken i Röd drottning-trilogin.

VICTORIA AVEYARD föddes i en småstad i Massachusetts, USA. Hon hade en »plågsamt normal« uppväxt och ägnade en stor del av sin tid åt att fly till andra världar genom böcker och filmer. Numera bor hon i Los Angeles. Hennes redan på förhand hett omtalade debutroman Röd drottning [Red Queen] gick rakt in på första platsen på New York Times bestsellerlista och Universal Pictures köpte filmrättigheterna. Glassvärdet [Glass Sword] är den andra boken i Röd drottning-trilogin.

6 kommentarer:

  1. Just det, men den här är väl rätt ny i alla fall? Maken har läst den första delen och gillat den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fjärde delen har precis blivit utgiven på engelska nu, detta är bok två och det är två år sen den gavs ut första gången på svenska.

      Radera
  2. Aldrig hört talas om tidigare. Så mycket nytt hela tiden!

    SvaraRadera
  3. Känner till den serien, har hört en hel del om den.

    SvaraRadera