torsdag 27 december 2018

Hett i hyllan vecka 52/2018

Som vanligt på torsdagar så letar vi lite i bokhyllan inför Hett i hyllan

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

En hel serie som jag köpte och tänkte läsa, började på första delen och sen efter ca 50 sidor tog det stopp, varför gjorde det det, det kan jag inte veta och jag vill ändå testa att läsa igen någon gång...

Nådens år 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård vid Vänerns strand. Han växer upp hos munkarna i Varnhems kloster och får den yppersta av sin tids andliga och världsliga bildning. Han lär sig också hantera svärd och båge. Ty munkarna i Varnhem har förstått att Arn nog inte är ämnad att bli en klosterbroder utan bättre lämpad som en Kristi stridsman och tempelriddare i det Heliga Landet. 

När Arn som 17-åring lämnar klostret dras han in i de pågående intrigerna mellan rivaliserande tronpretendenter. Och han döms till tjugo års botgöring för sin kärlek till den ljuva Cecilia. Vägen till Jerusalem är anträdd...

Vägen till Jerusalem är den första delen i Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson och Cecilia Algotsdotter och Sveriges tillkomst vid slutet av 1100-talet.

3 kommentarer:

  1. Har hört mycket positivt om de här böckerna men de är nog ingenting för mig.

    SvaraRadera
  2. Guillou läste jag som ung men det lär inte bli fler i nutid. Har lite svårt för gubbiga gubbar idag. :)

    SvaraRadera
  3. Det där är en serie som jag faktiskt inte ens har funderat på att läsa. Det känns bra det också :)

    SvaraRadera