söndag 9 december 2018

Min bokresa #17 - Gemenskap läsare emellan

När jag var ung så hade jag ett par vänner som också gillade och läsa böcker och vi lånade varandras böcker, men vi talade inte så mycket med varandra om det vi läste.
Det har jag däremot nu de senaste 10 åren börjat att uppskatta mer och mer att få diskutera och prata med andra om böcker.

Startade med att gå med i en bokcirkel på biblioteket som diskuterade böcker som vi hade läst, och den var jag med i ett antal år innan jag tröttnade och inte ville göra det längre och orsaken var att de flesta andra var minst 20-30 år äldre än jag var. Min mamma var även med i den och det var när hon kände att hon inte orkade längre som vi slutade båda två.

Hade en blogg innan denna Camillas bokblogg och där bloggade jag mellan 2007 -2011, under tiden jag hade den, så var jag med i många olika läsautmaningar som jag hittade hos andra bloggar till exempel Lyrans Noblesser hade Jorden runt på 8 böcker, andra bloggar hade några andra utmaningar tex Klassikerutmaningen, Kvinnliga klassiker och Skrivande svenskor. Och sen olika där man skickade böcker och andra saker till varandra liknande Pocket & Prassel och Pocketbytet.

Sen blev där ett uppehåll med bloggandet, en orsak var att Aftonbladet som jag bloggade igenom la ner sin bloggtjänst och jag flyttade min blogg till Wordpress, plus att jag började tappa lite lust med bloggandet och mer personliga orsaker hände osv så jag slutade blogga.

Men sen hösten 2015 hittade jag tillbaka och läste en del bokbloggar igen, och när en del läsutmaningar började intresserade mig igen och jag ville vara med i tex Ugglan och bokens Novellutmaning, så startade jag denna blogg och sen dess har jag bloggat här.
Har under denna bloggs tid varit med på olika läsutmaningar som tex Kaousutmaningen och 3X3.
Även del read- a-longs (tex Röta av Siri Petersen , The Hate U Give av Angie Thomas och Dödssynden av Lee Harper).

Har också varit med i dessa aktiviteter som andra bloggare har skapat för engagera fler bokbloggare med som tex Tematrio, Veckans topplista och Helgfrågan tex.

Genom andra bloggare ( ex Nellons bokblogg och Bok Paradiset) hittade jag till Booktube, och där tittar jag på många olika booktubers nu så jag knappt hinner med att läsa alla bloggar jag följer.

Genom bloggare och booktubers har jag även hittat Read - a- thons eller den svenska varianten som är läs-a-lot, eller liknande namn som olika värdar hittar på.

Genom Buddy read-a-thons som jag medverkat i har jag även genom Goodreads tagit kontakt med andra svenska bloggare att göra buddyreads eller läsa tillsammans. Just nu är det jag och Evelina som både läser böcker och ser på TV-serier och diskuterar dem tillsammans.

På Goodreads är jag även med i olika grupper som en del booktubers håller i och läser och diskuterar böcker tillsammans med. Tex Book in a Jar och Books and Jams readalong.
Jag försökte även starta upp en sådan grupp även för svenska bloggare, men när det bara blev ett par som var lite involverade så kändes det lite ledsamt att försöka hålla igång den ( det var det som gjorde att jag och Evelina gick in för att bara hon och jag gjorde det för oss själva). Men är det flera som är intresserade så kan jag mycket väl tänka mig att starta upp den igen. Finns som sagt på Goodreads under namnet We love books.

En annan kul sak jag försökte få några bloggare att hoppa på och engagera sig i var en Traveling Book Club, men ingen verkade intresserad, men sen gjorde Anna på Fantastiska berättelser en som jag var med i Den resande bokklubben. Det var kul och jag skulle gärna kunna tänka mig att deltaga i ett sådant projekt en gång till eller göra själv eller något liknande det som jag var med i när jag hade förra bokbloggen.

Om ni blev inspirerade av något av alla sätt vi kan öka gemenskapen bland oss läsare emellan så lämna gärna en kommentar, Eller skriva om detta ämne i egen blogg men glöm då inte att lämna en länk i kommentarerna.

Och detta inlägg blev jättelångt och jag tackar alla som orkat läsa hela.

Tidigare bokreseor
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer
# 10 -ålderskategorier
#11 - viktorianska klassiker
#12 - non fiction-sakprosa
#13 - faktaböcker
# 14 - andra världskriget
#15-  biografier/memoarer 

# 16 - sanna brottmål

1 kommentar:

  1. Roligt ämne! Här är mitt inlägg: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/12/min-bokresa-17-gemenskap-lasare-emellan.html

    SvaraRadera