lördag 26 september 2020

Oktober Läsplanering - tre readathons?

 Efter att i Helgfrågan skrivit om att jag inte brukar planera vad jag ska läsa så ofta, kände jag det var dags för att göra lite planering för läsningen i oktober.

Tänkte att jag skulle informera om tre readathons som jag har haft ögon och öron på som jag tänkte deltaga i. Victober blir den som jag kommer att ägna mig mest åt, de andra två kommer vara för annat som jag råkar läsa, då jag har en del böcker som passar in där på min läsradar. (Vad jag väljer att läsa för dem får ni ha koll på bloggen när recensionerna börjar dyka upp).

Så just Victober, information finns i denna video (kolla in beskrivningen till videon för att få ännu mera information:

Katie's challenge: Read a Victorian book that equates to your favourite modern genre.
Jag har faktiskt två böcker på min radar för denna punkt. Jag gillar ju dystopier och blev uppmärksammad på denna kortroman av Spinster Library, In the land of darkness av Margaret Oliphant, går att läsa på nätet här. Sen har Katie själv talat om denna som har HBTQ+tema (inte så vanligt i klassiker) Jill av Amy Dillwyn.

Lucy's challenge: Read a Victorian diary or collection of letters. Familjen Bronte- en brevbiografi sammanställd av Juliet Barker (beskrivning av den engelska upplagan)

Kate's challenge: Read a new to you book and/or short story by a favourite Victorian author. Jag hade lite problem med denna först, vem är min Victorianska favoritförfattare, men sen bestämde jag mig för Elizabeth Gaskell då jag gav hennes Hustrur och döttrar 5 av 5 möjliga stjärnor i betyg, sen har jag även gett kusin Phillis en fyra och Cranford och North and south får treor av mig (den sista hade ev fått ett högre betyg om jag inte hade läst den på engelska). Och där har jag två böcker av henne jag funderar på Mary Barton och Sylvias´s lovers.

Readers' challenge: Read a Victorian book from a previous Victober TBR that you never got to, or one you've been meaning to read for ages. Ännu en gång så kan jag välja på två olika böcker för denna punkt. Djungelboken av Ruyard Kippling hade jag tänkt läsa för två år sen men det gjorde jag aldrig, och även Professorn av Charlotte Bronte hann jag aldrig med att läsa för tre år sen under Victober.

General challenge: Read a Victorian book while wearing something Victorian/Victorianesque Group readalong: Shirley by Charlotte Brontë


Sen är det de där två andra som mera riktar in sig på Halloween och att det är mera skräcktider i Oktober:

Spooktober

READING CHALLENGES: COSTUME PARTY: Scary Costume: Read a Horror Silly Costume: Read a book you think will make you laugh Fantasy Costume: Read a Fantasy Couples Costume: Read a Romance Besties Costume: Buddy Read a book REFRESHMENTS: Punch Bowl: A book with a character who fights Eyeball Soup: A cover you can’t stop eyeballing Mrs. Lovett’s Meat Pies: A book with a character you think will be unlikable Devil’s Food Cake: A black cover Candy Bowl: Take a small piece and read a novella or graphic novel DANCE FLOOR PLAYLIST: Monster Mash: A book with a monster (literally or figuratively) I Put a Spell on You: A book with magic Time Warp: Set in a different time Superstition: Based on folklore/mythology Thriller: A thriller FESTIVITIES: Carve Jack O Lanterns: A face on the cover Bob for Apples: Sink your teeth in and read a tome Hang Out With The Pets: Animal on the cover Trick or Treat: Choose a book you think you’ll love + a book you think you’ll hate. Flip a coin to decide which you’ll read.

BLACK-OWEEN-ATHON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar