måndag 9 juli 2018

North and south av Elizabeth Gaskell

When her father leaves the Church in a crisis of conscience, Margaret Hale is uprooted from her comfortable home in Hampshire to move with her family to the north of England. Initially repulsed by the ugliness of her new surroundings in the industrial town of Milton, Margaret becomes aware of the poverty and suffering of the local mill workers and develops a passionate sense of social justice. This is intensified by her tempestuous relationship with the mill-owner and self-made man, John Thornton, as their fierce opposition over his treatment of his employees masks a deeper attraction.

In North and South, Elizabeth Gaskell skillfully fuses individual feeling with social concern, and in Margaret Hale creates one of the most original heroines of Victorian literature.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Goodreads.

Då har jag kämpat mig igenom en klassiker från den Viktorianska eran på engelska, för jag kunde inte hitta den på svenska från varken biblioteket eller Storytel för ville inte köpa en bok, förutom att den var skriven på engelska så var det även vissa delar som var på dialekt så jag tror jag hade haft en större/bättre läsupplevelse om jag läst på svenska. Men jag gillade de delar som jag fastnade i för berättelsen om Margaret är gripande och jag gillar även att läsa om de andra personerna som hon träffar och blir vän med.

En orsak till att jag läste den var att den var månadens bok i Anges readalong på Goodreads en grupp jag är med i, och den kan även räknas som junis månads klassiker i utmaningen som Vargnatts bokhylla har, 6 klassiker på 6 månader. En länk där jag skriver om vilka klassiker jag har läst finns här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar