torsdag 30 maj 2024

Hett i hyllan vecka 22 / 2024

Så här skrivere Monika om Hett i hyllan: 
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?







Jag fortsätter att visa på böcker jag har kvar i min långa bokhylla på Storytel med böcker jag vill lyssna på. Den här ungdomomanen har en av de längsta titlarna jag sett och den är rätt vacker i sin "brutalitet".


Du kan kalla mig Ikaros. Det här är mitt avskedsbrev till världen. Om hundra dagar ska jag nämligen dö så satans vackert att du kommer att vilja hänga med.

Jag finns. Idag och i nittionio dagar till. Nedräkningen har börjat.

Sju personer får mejlet från den som kallar sig Ikaros. I mejlet finns lösenord till en blogg som ständigt räknar ner för om exakt hundra dagar tänker Ikaros ta sitt liv.

Två av dem som får Ikaros mejl är Emil och Karim. Emil blir som besatt. Vem är Ikaros? Och vilka är de andra som fått tillgång till bloggen? Emil måste hitta de andra och rädda Ikaros. Även Karim drabbas av Ikaros mejl, men på ett helt annat sätt. Karim vill ta Ikaros hand. Han vill också flyga.

Den mångfaldigt prisbelönta författaren Johanna Nilsson är tillbaka med en drabbande berättelse om ensamhet och identitet. Hur navigerar man i en värld som så mycket handlas om att synas? Hur ska vi förhålla oss till varandra? Och vad är priset man får betala om man tillhör de osynliga? 

3 kommentarer:

  1. Boken verkar både spännande och handla om ett allvarligt angeläget ämne.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst denna, men ungdomsromaner brukar vara bra.

    SvaraRadera
  3. Det var en annorlunda handling. Intressant.

    SvaraRadera