fredag 24 maj 2024

När bror dör av Emilia Aalto

jag går riktingslöst

lyssnar på ilskan

som bär min brors röst

tänker att

nu slutar det

nu

förlorar jag allt

"När bror dör" är en ömsint historia om en brors liv och död – men också en anklagelseakt mot den decentraliserade vård som dagligen låter människor falla mellan stolarna.


Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

Den här boken var bra men ovanlig på sitt sätt. 
Först måste jag säga att läsa en bok som är som en lång dikt utan punkter och annat som visar var en mening börjar och nästa slutar tog lite på läskrafterna för att hänga med på hur den skulle läsas. men det var inte så svårt ändå för man reagerade på det och fick stanna upp och läsa på lite annat sätt bara ibland då och då.
Sen för det andra så är det ju verkligen en histioria som berör och är så viktig med hur psykvården och den där vården som inte blir rätt eller inte finns...verkligen en bok som behövs och en berättelse som behövs berättas och läsas.

Den här boken läste jag också för att den var en av Johanna och böckernas favoritböcker från förra året. 
Boken ingår även i Kaosutmaningen som #6 en författare som debuterade 2023.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar