tisdag 21 maj 2024

Tisdagstrion - Böcker som gavs ut under olika årtionde på 1900-talet

En tisdagstrio som ger lite tankemöda innan man får till en trio idag då den ska innehålla böcker som gavs ut under olika årtionden på 1900-talet. Men här kommer min trio...

Som vanligt länkar jag till mina recensioner för dem som är intresserade av vad böckerna handlar om och/eller vad jag tyckte om dem.

  1. Så först ut Parable of the sower av Octavia E Butler som gavs ut 1993 och skildrar en dystopisk framtid för 2024.

  2. Sen 1951 gavs Triffiderna av John Wyndham ut för första gången.

  3. Agatha Christies Mordet i prästgården publicerades första gången 1930 och just den här Miss Marple mysteriet är min favorit av hennes böcker.
Överste Protheroe hittas skjuten till döds i en prästkammare. Bara några timmar tidigare hade kyrkans präst uttryckt sin ovilja gentemot översten. Men Miss Marple upptäcker snart att inte bara prästen utan hela byn verkar ha haft skäl att mörda överste Protheroe.

Agatha Christie är en av världens mest lästa och älskade spänningsförfattare. Hennes litterära produktion omfattare mer än hundra titlar, varav flera i dag räknas som odödliga klassiker.


6 kommentarer:

  1. Tror att jag har läst Mordet i prästgården. Vill läsa Parable of the Sower.

    SvaraRadera
  2. Mordet i prästgården har jag läst och Triffiderna vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
  3. glömmer aldrig Triffidfilmen! de där klapprande käftarna! usch! har evt läst Christie, men det är väldigt länge sedan

    SvaraRadera
  4. Agatha Christie hade man kunnat ta många böcker från den här veckan. Mordet i prästgården har jag läst

    SvaraRadera
  5. Se där, gamla Triffiderna 🙂 Den har jag läst.

    SvaraRadera