lördag 17 september 2022

Station eleven av Emily St John Mandel

 

What was lost in the collapse: almost everything, almost everyone, but there is still such beauty. One snowy night in Toronto famous actor Arthur Leander dies on stage whilst performing the role of a lifetime. That same evening a deadly virus touches down in North America. The world will never be the same again. Twenty years later Kirsten, an actress in the Travelling Symphony, performs Shakespeare in the settlements that have grown up since the collapse. But then her newly hopeful world is threatened. If civilization was lost, what would you preserve? And how far would you go to protect it?

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

Denna har jag velat läsa länge, långt innan jag köpte den, och sen så har jag ägt den i över två år men nu tillsut så blev den läst och det får jag tacka Evelina för då det var hon som ville läsa den tillsammnas.

Sen blev den lite en besvikelse, den var väl välskriven och fint formulerad men det var något som saknades mest var jag besviken på slutet, då den slutade så abrupt så jag förstod inte riktigt varför för den kunde ha gett så mycket mera om man hade fått förklaringar lite på hur världen fungerade och vad som skulle hända sen... Den andra saken var att den var lite luddig på hur saker hängde ihop, många karaktärer som man fick läsa om och inte riktigt förstod vad de hade för roll i handlingen och hur de och händelserna hängde ihop, men det var ändå helt klart i slutet över hur allt hängde ihop men jag hade velat ha mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar