lördag 20 juni 2020

City of Brass (The Daveabad trilogy) av S A Chakraborty

The City of BrassFantasy från en alternativ version av 1700-talets Kairo, där människor i samhällets utkant lever på att lura rika ottomanska ädlingar.
   Nahri är en av skojarna, en kvinna som aldrig har trott på övernaturliga väsen, men tvingas tänka om när hon råkar frambesvärja en djinn. Anden visar sig vara en krigare. Han berättar för henne om en värld bortom den ögat kan se, och om den magiska bronsstaden Daevabad, en plats Nahri är knuten till av mystiska band. Hon har alltid längtat bort från Kairo, men inser snart att livet i djinnernas stad är allt annat än lätt. (boken är på engelska)
Bokomslag och beskrivning hämtad från SF bokhandeln.

Jag brukar ju se på många olika booktubers och det är ju därifrån jag får höra om många ovanliga och vad som låter bra böcker att läsa, och detta är inte ett undantag, valde att läsa den i juni, för den passar in på en punkt ur Make your myth taker readathonen jag är med i, readathonen handlar om att helst läsa böcker med anknytning till mytologi och folklore från olika kulturer och religioner, jag behövde en bok som hade ett folierat omslag, så där passade denna bok in.
Sen kan jag inte säga mera än att det var en intressant läsning, för det är ju inte en fantasy som jag brukar läsa då jag mest läser sådana som baseras på vår mer västerländska del av världen med en och annan kanske asieninspirerad, men denna är mer baserad på den muslimska världens djinner etc.
Sen slutar den på ett sätt som gör att jag kommer att försöka läsa fortsättningen snart.

Jag lyssnade på boken, och det fungerade bra även om det var lite ovanliga namn och saker som nämns, 
Här finns en hemsida om boken av författaren, som kan vara till hjälp om du lyssnar på boken, tyvärr fick jag precis reda på att den finns, men det kan ju vara till nytta om jag lyssnar även på de två följande böckerna.
Bokens beskrivning hämtad från Goodreads.
Nahri has never believed in magic. Certainly, she has power; on the streets of 18th century Cairo, she’s a con woman of unsurpassed talent. But she knows better than anyone that the trade she uses to get by—palm readings, zars, healings—are all tricks, sleights of hand, learned skills; a means to the delightful end of swindling Ottoman nobles.

But when Nahri accidentally summons an equally sly, darkly mysterious djinn warrior to her side during one of her cons, she’s forced to accept that the magical world she thought only
existed in childhood stories is real. For the warrior tells her a new tale: across hot, windswept sands teeming with creatures of fire, and rivers where the mythical marid sleep; past ruins of once-magnificent human metropolises, and mountains where the circling hawks are not what they seem, lies Daevabad, the legendary city of brass, a city to which Nahri is irrevocably bound.

In that city, behind gilded brass walls laced with enchantments, behind the six gates of the six djinn tribes, old resentments are simmering. And when Nahri decides to enter this world, she learns that true power is fierce and brutal. That magic cannot shield her from the dangerous web of court politics. That even the cleverest of schemes can have deadly consequences.

After all, there is a reason they say be careful what you wish for...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar