söndag 14 juni 2020

Min bokresa # 94 -Black lives matter



Trayvon Martin, 17-åring som skjuts till
döds 2012, hans död startar rörelsen
#blacklivesmatter

Focus in Trayvon Martin case shifts to Washington

Som jag antar att alla vet pågår just nu protester i USA om att den svarta befolkningen vill ha en förändring av behandlingen av dem gällande rasism och polisbrutalitet. Allt detta mynnar ifrån att George Floyd i slutet av maj dör genom att en polis trycker ner honom med knät mot hans nacke. Tidigare i april i år skjuts även den 26-åriga sjuksköterskan Breonna Taylor i vad man då tror är ett knarktillslag, men hon är oskyldig, polisen har tagit fel på adress.
Breonna Taylor was killed in 'botched police raid,' attorney says
Breonna Taylor,
dödad av polisen
i mars 2020.
Dessa dödsfall orsakade av polisbrutalitet är bara en bråkdel  av alla svarta (besök denna sida och se namn på flera) som dödats eller våldsamt behandlats av polisen. Ända sen slaveriets tider har vita behandlat svarta som mindre värda. Det tycker i alla fall inte jag är rätt.

Jag vill idag som stöd för mina svarta systrar och bröder göra detta inlägg och ge förslag på hur vi ska kunna uppmärksamma detta problem som pågår världen runt även om det är mest uttalat i USA.

Philando Castile, 32, died after being shot by police during a traffic stop in Falcon Heights Wednesday evening, July 6, 2016. (Courtesy photo)
Philando Castile,
skjuten av polisen
2016.


Det finns en hel del att se på Youtube där man kan höra de svartas egna röster, en del av dessa är även videos som när man ser dem gör att man hjälper till att skänka pengar till föreningar som jobbar mot just denna problematik.
Här är några sådana videos (hoppa inte över annonserna, så att de får annonspengarna, gäller alla videoserna):
Jess Creationss (donation)
Jordan Matter - BLM takes over my channel (donation)
Mina readsFrancina Simone 
Bowties & books
Christina Marie
Bookish realm
Beautiful Bookish Bethany  (en vit kvinna gift med en svart man som hon har barn tillsammans med)

Sen tänkte jag även ge tips på böcker att läsa både faktaböcker och även böcker ur andra genrer skrivna av svarta författare. Detta är de böcker jag har läst själv, sen kan jag ha läst fler men inte förstått att de är skrivna av svarta författare.

Böcker lästa pre-blogg, före 2017.(som jag inte har uppskrivna, så jag har säkert läst flera men det är dessa jag kommer ihåg) här finns inga recensioner, länkar till innehållsbeskrivningar av böckerna. De jag har läst senare finns recenserade på min blogg, då är det länkat dit.
Älskade - Toni Morrison
Lila Hibiskus - Chhimanda Adichie Ngozi
Sorgesång för Easterly - Peptina Gappah
Förändringar - Ama Ata Aidoo
Push /Precious-Sapphire
Ikarosflickan - Helen Oyeyemi
2017
Dolda i det fullt synliga - Nuruddin Farah
Ingenting och allting - Nicola Yoon
Idag är allt - Nicola Yoon
De kommer drunkna i sina mödrars tårar - Johannes Anyuru
The fifth season - N K Jemisin
The hate U give - Angie Thomas
2018
Children of blood and bone - Tomi Adeyemi
Brev till en nyfödd förälder. ett feministiskt manifest i femton punkter - Chimanda Adichie Ngozi
Alla borde vara feminister - Chimanda Adichie Ngozi
Vaggvisa - Leila Slimani
Stanna hos mig - Ayobami Adebayo
Kindred - Octaivia E Butler
De dödas sång - Jesmyn Ward
Varför jag inte längre pratar med vita om ras - Reni Eddo-Lodge
2019
The obelisk gate - N K Jemisin
The stone sky - N K Jemisin
Lucy - Jamaica Kincaid
Brown girl dreaming - Jacquelin Woodson
Rosewater- Tade Thompson
2020
Binti - Nnedi Okorapor
Parable of the sower - Octaivia E Butler
Parable of the talents - Octaivia E Butler

Skulle vara intressant att höra era tankar om detta ämne lämna gärna en länk eller kommentar i kommentarerna.

Kolla in tidigare Bokresor här. 

Måste även skriva att jag har något problem så jag kan inte lämna kommentarer varken på egen eller annans blogg, så ni vet det. Tackar ändå för alla kommentarer jag får på detta inlägg och andra inlägg.

2 kommentarer:

  1. En hel del böcker som jag inte läst, tack för tips. Här är mina böcker:

    https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2020/06/min-bokresa-94-black-lives-matter.html

    SvaraRadera