onsdag 27 maj 2020

Junis readathons TBR

Jag som nästan under hela året har hållit på att med att medverka i readathons hade lite planer på att under juni månad inte deltaga i någon/några, utan att jag skulle försöka läsa böcker jag redan ägde eller hade hemmalånade från biblioteket. Kan ju hända att jag hinner läsa en del av dessa böcker ändå under månaden. Men ju närmare juni vi kom så fick jag höras om readathons som jag tyckte lät intressanta och som jag vill vara med i, så här kommer två readathons (de flesta böcker jag kommer att läsa ägde eller hade jag redan hemlånade som tur var).

Först ut är #Make Your Myth Taker readathon som är under hela juni månad, där man kan välja en fyra böcker lång TBR (böcker att läsa) utifrån olika karaktärer som oftast finns med i sagor, mytologin etc, som Assasin (lönnmördare), pirat, monark, kunglig spion, häxa, gudinna, viking och gladiator etc.
Jag kände att jag ville bli Orakel så jag valde den vägen att välja böcker att läsa
  1. go to a book blind, jag har valt en bok som är en av Ashleighs egna favoriter, A pinch of magic - Michelle Harrison, denna bok har nästan varenda booktuber talat om när jag har sett på deras videor under maj månad men jag har varit snabb att muta och bara hört att den handlar om tre systrar.
  2. read a book with a foiled cover. jag har inte riktigt bestämt mig för vilken än, för gillar jag den förra boken, kan jag läsa fortsättningen A sprinkel of socery eller City of brass - S A Chakrabroty.
  3. a book about books, Sorcerys of thornes - Margaret Rogerson
  4. a 5 star prediction, har igen ett par val, Gods of jade of shadow - Silvia Moreno - Garcia, eller Shadowblack - Sebastien de Castell
Sen senare i månaden är det dags för Detecthathon mellan 15-28 juni. Här finns det en karta att se på vilken form av böcker man ska läsa. 

Bild








































De böcker jag hade tänkt läsa är förutom gruppboken:
2. Om jag inte redan har läst Gods of Jade and Shadow kommer jag att läsa den här. Annars Heartless - Gail Carriger.
3. Sweetpea - S J Skuse
4. Station eleven -  Emily St John Mandel
5. Wink, Poppy, Midnight - April Genivive Tucholke
6. Extinction trials - S M Wilson
7. Frankkisstein - Jeanette Winterson

Sen finns det några tankar att jag kanske hinner läsa en del böcker i de där påbörjade serierna som jag har påbörjat men aldrig får utlästa.

Men jag tror i alla fall att jag och Evelina kommer att kunna avsluta serien The arc of a Scythe med sista delen The Toll av Neal Shusterman i juni.

Sen att jag även kommer att kunna påbörja och läsa halva Kungarnas återkomst av Tolkien, som vi också läser tillsammans men även tillsammans med en readalong på Goodreads.

Har även ett par sista delar i serier hemlånade från biblioteket som jag vill hinna till.
  • Morgonstjärna - Pierce Brown
  • Rekviem - Lauren Oliver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar