söndag 21 juni 2020

Min bokresa # 95 Att läsa varierat beroende etnicitet

Tenstickers. Länder världskarta med bakgrundstikett. En världskarta väggklister bestående av landnamn i ljus och färgstark text med en vit bakgrund. En modern design som är perfekt för människor som älskar att resa för att dekorera sina väggar på ett sätt som passar dem.


Förra söndagen skrev jag angående vad som pågår mest i USA men även i övriga världen gällande Black Loves Matter rörelsen i bokresan och genom att dela med mig de böcker jag läst vars författare är svarta.

Tänkte då att idag att jag ska tipsa om böcker jag läst av författare med en annan etnicitet än "de" vi kallar "vita". Jag har inte skrivit recensioner på alla dessa böcker, men de som det finns till har jag länkat till recensionen.




Det är svårt ibland att veta vilken etnicitet/nationalitet en författare har, så jag har säkert missat någon. Har googlat dem jag har varit osäker på plus att vara säker på deras ursprungsrötter kommer i från. Och ibland kan det vara svårt att veta och  till exempel funderar jag över Neal Shusterman  som jag inte tror är  enbart "vit" utan kan ha Mecikanska? rötter. Om jag har fel får jag ursäkta mig inför honom, men en ska kan jag i alla fall göra, rekommendera hans serie The arc of a schyte.


Upptäckte även att jag hade missat i förra bokresan att få med detta bra tips: 
The psychology of time travel av Kate Mascarenahs (som har en vit pappa och en svart mamma.)


Skulle vara intressant att höra era tankar om detta ämne lämna gärna en länk eller kommentar i kommentarerna.

Kolla in tidigare Bokresor här. 


Måste även informera om att jag har något problem så jag kan inte lämna kommentarer varken på egen eller annans blogg, så ni vet det. Tackar ändå för alla kommentarer jag får på detta inlägg och andra inlägg.

1 kommentar:

  1. Här är min lilla lista: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2020/06/min-bokresa-95-att-lasa-varierat.html

    Inser att jag inte läst speciellt mycket böcker av icke-vita författare

    SvaraRadera