onsdag 26 oktober 2022

Älskade av Toni Morrison

 

Det här är berättelsen om Sethe, en svart kvinna som flyr från Kentucky till Ohio för att komma undan slaveriet. Men hon blir aldrig fri. Hon plågas ständigt av minnen från det förflutna och hemsöks av spöket av sin döda dotter, som dog innan hon hann få ett namn. På dotterns gravsten står endast ett enda ord: Älskade. I romanen, som tilldelades Pulitzerpriset 1988, skildrar Morrison med stor svärta den amerikanska söderns slavsystem.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Goodreads.

Har läst boken sen tidigare, men när Evelina ville läsa den tillsammans med mig så kände jag att jag kunde tänka mig att läsa om den för jag hade bara några små minnen av den.

Sen är det konstigt att jag inte minns mer för det är verkligen en hemsk och svart bereättelse om hur slavarna hade det som boken skildrar. Sen är den lite förvirrande och jag har lite svårt att förstå kronologin och vad den vill förmedla om vad som hänt. Jag ångrar inte att jag läste den men ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar