söndag 26 augusti 2018

Min bokresa #2 - deckare/thrillers

Förra veckan började denna inläggsserie - min bokresa - som då handlade om hur jag blev en läsare.
Jag tänkte det skulle vara kul att höra från flera bokbloggare om deras bokresor, så jag hoppas flera hoppar på och skriver om sina bokresor.
Denna veckan blir det min resa med deckare/thrillers/mysterieböcker.
Som barn läste jag mycket Kitty - böcker och Fem- böckerna (+ andra serier av samma författare) av Enid Bylton.
Rätt tidigt började jag botanisera i min mammas (som också är en stor bokläsare) bokhylla och där hittade jag en hel del deckare av Agatha Christie, Maria Lang, Stieg Trenter, Rex Stout och en hel del andra deckare som jag nu inte kommer ihåg författare för det är över 30 år sen jag läste dem.
Hade en period i övre tonåren då jag läste allt  om Sherlock Holmes.

Jag har haft perioder då jag har läst mycket deckare, men det senaste har jag lite ramlat ut den genren även om jag har hur många som helst serier jag skulle behöva läsa ikapp i. Några favoriter är:


  • Ellie Griffiths
  • Tana French
  • Camilla Grebe ( Åsa Träff)

Denna vecka har jag varit med i ThrillerAthon som booktubern Harriet Rosie hållit i, men inte kunnat hinna läsa de fem thrillers jag tänkte hinna med, men de två jag läste har varit så bra, och fått både fyra och fem i betyg. Thrillerna var De sista flickorna av Riley Sager och Sveket av Linwood Barclay, så se fram emot två recensioner snart på bloggen (en uppdatering, jag länka mina recensioner, nu när jag har skrivit dem).

Nu får det räcka för den här veckan, om ni skriver om er bokresa med deckare/thrillers i er bok så länka gärna i kommentarerna. Annars ser jag framemot att höra om er resa i kommentarerna.

2 kommentarer:

  1. Så kul, du får mig verkligen att fundera över hur/när jag började läsa. Här är min resa: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/08/min-bokresa-2-deckarethrillers.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kul att läsa. Camilla Grebe är en favorit hos oss bägge ;)

      Radera