söndag 19 augusti 2018

Min bokresa #1 - introduktion

Under veckan har veckans topplista handlat om böcker som var för långa, kulturkollos veckoutmaning om klassiker och sen avslutade helgfrågan med hur vi ska få barn att läsa. Alla dessa tre har fått mig att börja fundera en hel del om böcker, som jag skulle vilja dela med mig om och även höra era berättelser och funderingar om, så jag tänkte skriva ett inlägg varje söndag och sen hoppas att ni vill hänga på.

Tänkte att jag börjar från början, så idag tänkte jag berätta hur jag lärde mig att älska att läsa böcker. Precis som alla barn, hoppas jag, blev jag läst för när jag var liten. Många av mina favoriter var då

  • Vem ska trösta knyttet? av Tove Jansson
  •  Elsa Beskows böcker, som tex Putte i blåbärskogen, Blomsterfesten i täppan, Soläget och Tomtebobarnen.
  • Gunilla Woldes böcker om Totte och Emma.
  • Astrid Lindgrens böcker om Barnen i Bullerbyn, hade en bilderbok innehållande en liten berättelse, tror det handlade om ett kalas, är inte helt säker.
  • Plus Lotta på Bråkmakargatan av Astrid Lindgren
  • Och inte att förglömma Grimm och H C Andersens sagor, jag kan dock inte komma ihåg någon favorit.


Böcker som jag minns att jag både fick upplästa för mig och som jag läste själv var Disney barnbokskulbb, Pongo (de 101 dalmatinerna ), Hiawatha och Dumbo. Det finns en ljudinspelning när jag läser just om Pongo.

Sen tillslut blev det att jag bestämde mig för, att det tar för lång tid för att någon annan sak läsa för mig, det går snabbare om jag gör det själv, det var när jag började läsa Kulla-Gulla serien  av Martha Sandwall-Bergström själv, då hade jag kommit in i slukaråldern och den har jag sen dess inte lämnat.

Nu slutar jag för idag, och kommer skriva mer om sagt min resa med böcker andra söndagar. Och nu vill jag gärna höra era berättelser om er väg till att älska böcker. Ser även framemot kommentarer och tips  vad jag skulle kunna ta upp och annat om min kommande inläggsserie. Skriv i egen blogg (glöm inte att lämna en länk i kommentarerna) eller i kommentarerna.

8 kommentarer:

  1. Totta-böckerna gillade jag också. Här kommer lite mer tankar: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/08/min-bokresa-1.html

    SvaraRadera
  2. Kul att du haka på, du hade ju lite försprång pga jag diskutera med dig innan jag la upp inlägget.
    Det var jätteintressant att läsa hur din start med böcker var.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tack.
      På söndag fortsätter resan med deckare/thrillers har jag tänkt.

      Radera
  4. Min mamma läste Tusen och en natt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den läste jag själv, när jag hade lärt mig läsa. Den är bra men det var ett tag sen och jag skulle vilja läsa om den.

      Radera