söndag 2 september 2018

Min bokresa #3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker

Söndag idag och jag tänkte fortsätta med min inläggsserie om min resa i böckernas värld.
Jag fortsätter min bokresa genom att skriva om Wahlströms barn- och ungdoms böcker, ni vet de där böckerna med röda och gröna ryggar.
Som barn läste jag många olika barnböcker ur Wahlströms bokserie, så många så jag inte ens minns vad alla hette, men de som har gett mest bestående minne är dem om Systrarna P av Lars Nicklasson.
När jag blev lite äldre gick jag över till att läsa Kitty-böckerna och ( Mary, Lou böcker) av Carolyn Keene och Lotta-böckerna av Merri Vik. Sen läste jag även böcker som jag ärvde av min äldre syskon, 15, 14 och 12 år äldre. Då jag både läste de redan nämnda plus en hel de hästböcker tex om Annika och Lotte etc, andra böcker från tidig utgivning som var mera bara helt vanliga tjej möter kille, de blir kära och något går fel men slutar med lyckliga slut. Men även en del Biggles äventyr efter min bror.

Om det finns någon mer som minns dessa böcker får ni gärna skriva om det i egen blogg eller som en kommentar nedan.

Tidigare delar av min Bokresa finns här.
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers

4 kommentarer:

  1. Är för trött att skriva ett eget inlägg. Lotta-böckerna har jag läst en del som mamma har men tror aldrig att jag läste dem i rätt ordning. Blev också några Kitty och Tvillingarna-böcker och Pia Hagmar när jag hade en period när jag slukade häst-böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går bra att skriva i kommentarerna med. Det verkar som alla vi flickor har samma resa, med Lotta böcker, Kitty böcker och hästböcker. Och Lotta och Kitty finns det så många böcker i serierna så det skulle vara helt omöjligt att läsa alla (och jag tror inte det gör något att man inte läser i rätt ordning, även om just Lotta serien är i en kronologisk ordning).

      Radera
  2. OM jag minns! Kitty var bara en av dem. Och bloggat om dem har jag också, exempelvis här: https://klimakteriehaxan.blogspot.com/search?q=kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ditt inlägg och så klart har jag läst många av de andra böckerna du skrev om tex Fem böckerna och Cherry Ames.

      Radera