fredag 29 mars 2019

Helgfrågan vecka 13 / 2019

Denna gångi helgfrågan är Mia lite irriterad över det mesta, och undrar vad vi tycker om att bokfrukostar, releasefester osv är centrerar till huvudstaden.

Håller med om att vi i övriga landet har mindre möjlighet att deltaga på sådant kul. Fast jag har ändå turen att inte bo så långt från Göteborg där bokmässan är varje höst. Men då är jag mer irriterad på min kropp som inte orkar med att besöka den.

Hon funderar även som bonusfråga vad vi tycker om sopsortering.
Vi har haft sopsortering där jag bor länge (kanske tio års tid), för vår kommun kallar sig en miljövänlig kommun. Och sorterar biologiskt nedbrytbart för sig som sen omvandlas till biogas till stadsbussarna. Övrigt slängs som brännbart., resten sorteras och slängs på miljöstationer vid mataffärer och andra ställen runt om i kommunen, med plast, glas, papper, pappersförpackningar, aluminiumburkar osv...

5 kommentarer:

  1. Sopsortering är bra men det är mycket att hålla reda på!

    SvaraRadera
  2. Sopsortering är viktigt. Att inte orka besöka bokmässan kan vara tråkigt speciellt om man vill.

    SvaraRadera
  3. Här skall snart också införas hämtning av matavfall. Hade nog varit smartast för mig att ha hushållskompost, kastar inte mycket mat. Kan inte heller delta i kulturevent, för mig handlar det om hörselproblem (hörselnedsättning/tinnitus) och i värsta fall plötslig yrsel, p.g.a. öronsjukdom. Deltog iofs inte på sådant innan jag blev sjuk heller, men det är nu man tänker på allt som inte fungerar att göra längre. Hoppas fortfarande på att det skall bli bättre. Hoppas gör man ju alltid, det motsatta känns inte som något alternativ man vill acceptera. Antar att det är så de flesta fungerar... Så låt oss hoppas. ;)

    SvaraRadera
  4. matrester har vi inga, äter upp allt, sopsorterar nästan allt, pyttelite i soptunnan.

    SvaraRadera
  5. De nya tunnorna vi har är jättebra, då slipper man åka iväg.

    SvaraRadera