söndag 24 mars 2019

Min bokresa #31 - Fantasygenrer

I förra veckans bokresa skrev jag om klassiska (High och/eller epic) fantasyböcker, då det handlar om fantasyvärldar som inte på något sätt påminner om den världen vi lever i nu, allt är uppbyggt ur författarens fantasi, både världen, karaktären och innehåller ofta även någon form av magiska väsen. Här finner man tex Brandon Sanderson, George R R Martin och Robin Hobbs verk.

Sen finns det undergenrer till fantasyn, en som jag gillar att läsa är Urban fantasy, där det är i vår värld som den magiska världen sker fast gömda för "våra ögon" oftast är det barn och ungdomar denna genre riktar sig till, jag kommer faktiskt inte på några som riktar sig till den vuxnare publiken just nu. Men här finner vi Harry Potter, Rick Riordans verk våra svenska Elin Säfströms En väktares bekännelse och Idijärvi trilogin av Charlotte Cederlund. De två svenska baseras även på vår svenska och samiska folktro och Rick Riordan hämtar även han inspiriation från olika kulturers mytologi.

Kom att tänka på Siri Pettersens trilogi om Hirka faktiskt är en kombination av klassisk fantasy och urban fantasy.

Portal fantasy, när karaktärerna på något sätt passerar en portal från vår verkliga värld till en fantasy värld. Exempel är Alice i Underlandet, Narnia och Seanan McGuire Every heart a doorway.

Det är svårt att komma på olika genrer när jag skriver här, man kan googla och hitta mycket infromation och genreindela på jättemånga olika sätt.
Ska försöka mig få med ett par till här men jag är inte säker på hur bra kunskap jag har i ämnet egentligen även om det är en av mina favoritgenrer att läsa. Om ni vill informera mig så skriv bara i kommentarerna.

Fudnerar över magisk realism, det måste väl ändå vara en undergenrer eller? Där det finns magiska influenser i vår världs berättelser som tex där karaktärerna upplever något man inte kan förklara. Här tänker jag på Isabel Allende och ett par böcker jag har läst det senaste som jag tänker på är Minatyrmakaren av Jessie Burton och De dödas sång av Jesmyn Ward.

Kom även att tänka på alternativa historiska fantasy (har ingen aning om vad man skulle kalla den genren) där till exempel Naomi Noviks sere om Temerarie, den handlar om engeslka imperiet under Napoleonkrigen, där drakar är involverade i handlingen. Och Jessica Spotswood trilogi om systrarna Cahill, som också handlar om ett alternativt england runt 1800-talet.

En annan genre som är oklar är Science Fantasy, en kombination av science fiction med fantasy, en serie jag tänker på då är Månkrönikan av Marissa Meyer.

Sen har vi Parnormal (romance) när det är männisoliknande väsen som tex vampyrer, varuvar, spöken etc som är karaktärer som finns i böckerna som utspelar sig i vår värld där dessa väsen antingen är kända för alla eller bara ett fåtal vet om dem. Är väl oftast unga vuxna dessa böcker riktar sig till.


Tidigare bokresor: 
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer
# 10 -ålderskategorier
#11 - viktorianska klassiker
#12 - non fiction-sakprosa
#13 - faktaböcker
# 14 - andra världskriget
#15-  biografier/memoarer 
# 16 - sanna brottmål
#17 - gemenskap läsare emellan
#18 - böcker med jultema
#19 -läsplaner som nyårslöften
#20 - läsa på annat språk än svenska
#21-booktube
#22 - Harry Potter
#23- Nobelpristagare
#24 - mytologi / folktro
#25 -sagor/folktro
#26 - litteratur som inspirerat till annan litteratur
#27-böcker som blivit TV-serier/filmer
#28- om läsning
#29- historiska romaner
#30- fantasy (high, epic, klassisk)


1 kommentar:

  1. Otroligt vad det finns många olika fantasygenrer! Här kommer mitt: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/03/min-bokresa-31-fantasygenrer.html

    SvaraRadera