lördag 16 mars 2019

Warcross av Marie Lu

Warcross är inte bara ett dataspel, det är ett sätt att leva. Åtminstone för de miljontals människor runtom i världen som loggar in på spelet varenda dag.
I ett desperat försök att få ihop lite pengar bestämmer sig den tonåriga hackertjejen Emika Chen för att försöka hacka sig in mitt under öppningsspelet på det internationella Warcross-mästerskapet – en manöver som leder till att spelets skapare, den tillbakadragne miljonären Hideo Tanaka, vill anlita henne som insiderspion för att hitta en säkerhetsläcka.
Emika tackar ja till erbjudandet och befinner sig snart i en drömtillvaro i Tokyo – ända tills hon gör en farlig upptäckt som hotar att slå sönder hela Warcross-imperiet...
Bokomslagsbilden och besrkivning hämtad från Modernistas hemsida. Jag tackar även förlaget för rec ex jag har fått.

Äntligen blev den läst, jag skäms lite för jag fick den som rec ex av förlaget för 10 månader sen. Varför jag inte läste den tidigare fast jag ville kan jag egentligen inte förklara. Men när den jämfördes med Ready Player One av Ernest Cline ville jag läsa den boken först (som jag gjorde för ca ett halvår sen). Men jag läste boken tillslut tillsammans med Evelina nu i början av mars.
Jag kan inte säga att den påminde mig så där jätte mycket om Ready Player One även om den handlar om ett onlinespel som nästan är på rikigt. Så känns denna som mer att det är mera uppfriskande både spelscenerna och de scener som utspelar sig på rikigt. Bra helt enkelt. Jag gillar vad jag läser och med det avslöjande slutet har förväntingarna infiras för en spännande uppföljare, Wildcard, som jag ser framemot.
Och om jag ska jämföra med något så fick jag faktiskt vibbar till tv-serien Black Mirrors första avsnitt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar