onsdag 28 juni 2023

Elddopet (The Witcher #5(#3)) av Andrzej Sapkowski

 

Världens öde ligger i Geralts händer i denna tredje del av den bästsäljande serien Witcher, som inspirerat den Netflix-producerade serien, där Henry Cavill spelar huvudrollen som Geralt of Rivia. Böckerna, som legat på New York Times bästsäljarlista, är även grunden till TV-spelen: The Witcher, The Witcher 2: Assasin of Kings och The Witcher 3: Wild Hunt.

Magikernas orden har förintats i en otäck attack och Geralt har skadats illa. Häxkarlen, vars uppgift i livet är att beskydda de oskyldiga och utsatta, och försvara dem mot alla de onda krafter som allt mer har tagit över världen, är nu maktlös. Kriget mellan Nilfgaard och kungadömena i norr är nu fullskaligt och magins – och världens – framtid hotad. Att hitta Ciri, arvtagerska till kungariket Cintras tron, verkar vara ett omöjligt uppdrag, men enligt ryktet finns hon i Nilfgaard, där hon förbereder sig för att gifta sig med kejsaren. Trots sina skador har Geralt ett uppdrag att utföra.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

Varför boken har olika nummer i en serie, är för att ibland räknas de två första böckerna med då det är novellsamlingar som utspelar sig innan bokserien börjar, så om man vill ha hela hisorien om Häxkareln Geralt och Ciri rekommenderar jag att läsa dem först, så jag har nu läst 5 böcker om dem och jag fortsätter att gilla dem.

Sen började jag att se på TV-serien som när jag förstod att den fanns faktiskt gjorde att jag från början började läsa böckerna för att sen kunna se på den, sen hörde jag av min 20/21 årige son att han som spelar Geralt har hoppat av efter säsong 2 då han inte är nöjd att de har ändrat för mycket från Bokserien och dator-spelen som TV-serien baseras på, men det tre avsnitt jag sett är inte för långt från sådant jag redan läst så jag känner mig inte så störd över de ändringar de har behövt göra, för jag vet att ibland måste det vara så då allt inte går att göra om till TV-serie/film så som det ska vara. Sen kan ju det ändra sig efter jag sett mer än tre avsnitt.

Om boken då,  jag gillade verkligen denna del i The Witcher för den var mera som en sammanhängande historia som det ska vara i en roman ( för första delen som sas vara en roman kändes mera som novell-samlingarna än en roman).

Sen har jag lyssnat på dem som ljudböcker och just dessa passar bra som ljudböcker, det är inte svårt att hänga med och jag dimmar inte bort/somnar eller tappar bort mig eller inte hänger med då jag lyssnar/läser.

Recensioner av de andra delarna i serien:

#1 - Den sista önskningen

#2 - Ödets svärd

#3 - Alvblod

#4 - Föraktets tid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar