söndag 19 december 2021

Ödets svärd (Häxkarlen #2) av Andrezji Sapkowski

 

Häxkarlen Geralt, ärad och fruktad av alla, upprätthåller ordningen mot de monster som plågar mänskligheten. "Ödets svärd" är den andra fristående novellsamlingen från den bästsäljande serien The Witcher, som inspirerade Netflixserien och flertalet TV-spel.

Geralt av Rivia är en häxkarl, en man vars magiska krafter och livslånga träning har gjort honom till en lysande slagskämpe och en skoningslös lönnmördare. Men han är ingen vanlig mördare: han jagar de brutala fiender som plundrar landet och attackerar oskyldiga. "Ödets svärd" består av löst sammansatta kronologiska berättelser i vilka vi följer Geralt i hans strid mot allt från vidunderliga monster och demoner till mäktiga kungar och förföriska häxor.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Albert Bonniers förlag hemsida.

Lyssnade ju på första novellsamlingen för några månader sen och var väl inte helt imponerad av den men bestämde mig ändå för att lyssna på andra novellsamlingen med inför att jag någon gång kanske ska se på TV-serien The Witcher.

Ska väl säga att jag tyckte bättre om denna samling än om den första, var mer fast i handlingen i de olika novellerna kan ha berott på att dessa noveller hängde ihop lite mera med varandra än vad de gjorde i den första.

Dock ska jag säga att jag är lite irriterad på författaren (eller om det beror på den svenska översättningen) för att det känns som lite anit-feministiskt sätt att beskriva kvinnor och deras sätt att reagera på vissa saker gällande relationer med män etc. Men en annan sak som jag gillade med ett par av novellerna är att man kan se tendenser på att det är baserade på några av H C Andersens sagor som tex Den lilla sjöjungfrun.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar