torsdag 8 februari 2024

Helgfrågan vecka 6 / 2024

 

I denna helgfråga funderar Mia över om det finns en bok vi skulle vilja läsa om för första gången igen.

Det var en fråga som tålde att tänka på...jag har en del ljudböcker jag lyssnat på som jag har som känt varit fel form av läsningen, att jag hade tyckt bättre om boken om jag läste den fysiskt. För som ljudbok har jag lätt haft svårt att hålla koncentration på dem, så jag missat en hel del i handlingen spciellt om jag även har lyckats somna ifrån dem då jag läst.

Fast egentligen kankse det är en favoritbok jag ska välja, för att få läsa tex Hungerspelan av Suzanne Collins för första gången igen...det hade jag sett framemot...sen går det bra att läsa den även om jag vet vad som hända ska...


Jag har sen tidigare delat med mig av det som jag har en förhoppning om vad som ska bli till en bk. Jag är just nu i en stor redigeringsomgång. Så om ni vill läsa ett mera färdigt manus får ni vänta lite, men det som jag har delat med mig av på helgfrågan sen tidigare går att läsa här.
Kapitel ett är det som är mest redigerat än så länge så om ni vill läsa hur början kommer mera troligt ser ut kan ni kolla in den här sidan med mitt skriv-projekt. 

Men här kommer det fortsättning från där jag har delat med er sen tidigare här i Helgfrågan:

KAPITEL 14

2525 DSE Armstrong

När de på Luna besvarar deras anrop känner Gabriel sig väldigt spänd i hela kroppen av nerver över hur det ska gå för dem. Utifrån vad han har hört är alla på sina platser men tänk om något ändå går fel. Det är ju folk som litar på honom men tänk om han sviker dem.

Han ser Wangs stora konferensrum på Luna. Där ser han hur Carl sakta men säkert reser sig upp från golvet. Det ser lite ansträngt ut då han har sina händer fastlåsta bakom ryggen. Han ser hur tårarna rinner efter Anas kinder, och han undrar vad för terror de har fått utstå den tid de väntat på att han och de andra skulle komma och göra allt bra igen.

Jeremy ser ut att söka efter någon och Gabriel tänker att han söker nog bevis på att Mitzi har kommit i säkerhet och eller så vill han se Bastien som han inte sett på länge.

Men än så länge är det bara Brown och Amy som är på Laikas kommandobrygga. Och att de är där är ju ingen nyhet för Wang så han vänder sig till Gabriel på Armstrong när han säger.

“Vad är det här?”, undrar Wang, “Gabriel Ortega, dig har jag inte sett på länge och så dyker du upp med ett liknande DSE skepp som mitt.”


 2525 - Luna utbildnings- och forskningscentrum

De har tagit sig från hangaren in mot navets mitt och UN/SFcentrumet. Människor som har sett dem har först tänkt att de bara är vanliga arbetare, då de har beiga kläder, men när de har tittat närmare har de sett att det inte har det vanliga UN/SF emblemet utan ett annat, ett stort A som är tecknet för Alfa och över det är det stora tecknet för Omega, eller ohm-tecknet som används i elektricitetsläran. Alfa och Omega, som A-gruppen har tagit som sitt. De känner till den symbolen från de videofilmer som i ett halvårs tid har avbrutit Wangs dagliga sändningar, så de förstår snart vilka de ser. Sen har också den senaste halvtimmen en film gått på alla hologram-skärmar runt om på Luna-centrumet, som ber alla som vill se en förändring inom UN/SF och inte leva i den värld av kontroll som paralmentet och Wang tvingar på dem, att ta sig till UN/SF centrumet. När de kommer fram till navet ser de hur många människor som är samlade där. Som för varje sekund blir fler och fler och alla ropar “ner med UN/SF, ner med Wang, vi har fått nog, ner med UN/SF…”

A-gruppen tar sig försiktigt fram emot entrén.


 “Det är något som pågår”, säger plötsligt Bysan. “Jag tror inte vi har kontroll över de allmänna hologram-skärmarna runt omkring i centrumet längre.”

“Vad är det som pågår?" funderar Wang.

“Det är vi”, säger Gabriel. “Alfa och Omega. Vi vill att du, Wang och resten av parlamentet för UN/SF avgår, för vi är trötta på ert översitteri.”

“Hur tror du det”, säger Wang, “skulle se ut? Det går vi inte med på. Som ni ser har vi tagit fast era medhjälpare här på Luna, så ni kan lika väl överlämna er. För som du kan se så står du emot ett UN/SF skepp. Ledamot Brown skulle gladeligen på mitt kommando skjuta ner ert skepp utan att blinka, för han är en sann Ledamot och medlem av UN/SF.”

Gabriel tänker skadeglatt och det tror du bara, Wang, vänta och se.

Foxtrotts unge manlige sekreterare kommer in och säger:

“Det samlas en större och större folksamling utanför centrumets entre  för varje minut som går, om ni inte redan vet det".

“Vad säger du?", utbrister Wang, “varför har vi inte märkt det?”

Bysan knappar på kontrollbordet och tittar sakta upp.

“Det verkar som”, säger Bysan sakta, “att hela systemet är övertaget av någon utomstående. Jag kan inte styra något härifrån. Och jag har inte kontakt med kontrolltornet längre.”

Nu ser Gabriel hur Wang börjar skruva på sig. Wang börjar förstå att det är en kupp som håller på att ske, han tittar på Jeremy, Carl och Ana och funderar säkert över vad han kan ha för nytta av dem.

Rätt som det är stormar en grupp beväpnade människor in i konferensrummet. De tar ifrån vakterna deras el-batonger och säger till dem att gå ut till de andra vakterna och sekreterarna de har samlat ihop där utanför som står under bevakning av flera andra personer som alla har på sig samma ljusgråa T-shirtar och mörkgrå byxor som alla arbetare har på Luna. Precis som de fem personer har på sig som stannar kvar inne i konferenssalen. Där de ser till att Wang, Foxtrott, Gordon och Bysan står upptryckta mot väggen med två av dem som vakter, med varsin el-batong redo att förhindra dem att göra motstånd.

“Vad är det här!” skäller Wang på dem. “Vad tar ni er till bara rusar in här, där ni inte har något att göra.”

“Vet du inte vilka vi är?”, undrar den som verkar vara ledaren. “Vi är A-gruppen. Dina Elit-genier, som du tror du kan styra och ställa med som du vill, precis som resten av alla inom nationen. Om du inte har förstått det så kallar vi oss Alfa och Omega. Jag är Theodore Anderson. Och jag vill att du och de övriga ledamöterna går med på att avgå, utan några större protester. Vi ska utlysa ett val för alla medlemmar, så att det blir en ledning som folket vill ha.”

“Ni är inte”, säger Wang “riktigt kloka om ni tror jag och parlamentet kommer att gå med på det. När alla i säkerhetsvakten kommer hit är ni i underläge. Då får ni avstå från era krav. För Ledamot Brown ge eld mot Ortegas DSE skepp. Det ska finnas en specialammuniiton som du kan använda som kommer slå ut dem, jag har koden till den i mitt huvud, så bara skriv in detta under fliken A där, när den 

 ber om koden. WANG 68 30 76 37, 39 84, och tryck på den röda knappen på mitt kommando".

“Okej”, säger Brown, men Theo bara skakar på huvudet åt Wang.

“Tror inte så”, säger han.“Är du redo att döda ditt super geni, alltså min bror Sebastien, han finns där på Armstrong”.

Wang ger Theo en blick.

“Jag har fått vad jag vill av din bror och även er andra. Min dotters blivande barn är min efterträdare och han är genmanipulerad till att bli det största geni som kommer att ha existerat någon gång.”

“Jaha”, säger Bastien från kommandobryggan på Armstrong “om jag var du skulle jag tänka om.”

Wang spärrar upp sina ögon då han ser att bredvid Bastien står Mitzi och även Matteo.

“Messina”, skäller Foxtrott, “vad har du gjort? Är du också en förrädare? Hur fick du med dig Mitzi, stackars lilla flicka, ta det lugnt, vi ska rädda dig.” 

Alla tittar på Foxtrott, tyckte han så mycket om Mitzi så att han tror hon behöver lugnas och räddas.

“Nej tack”, säger Mitzi, “jag behöver inte räddas. Jag är precis där jag vill vara. Och jag vill att du, pappa och alla andra ledamöter gör som de ber om.”

Wang står där alldeles lamslagen och bara ser på Mitzi med tårar i ögonen. 

Det surrar i en komradio och Fox, som är en av dem som står vid Wang och vaktar dem, svarar och får höra att stora styrkor av säkerhetsvakter är på väg till centrumet.

“Theo”, säger Fox, “ de är på väg, säkerhetsvakterna, så vad ska vi göra?” 

“Det är lugnt”, säger Wang till dem, “ni har vunnit. Jag kan inte skada min dotter och blivande barnbarn. Jag ska säga till alla att jag och resten av UN/SF avgår. Och även stoppa säkerhetsvakterna från att attackera er. Ni är skyddade från och med nu. Det ska bli intressant att se hur ni tänkt denna Nation ska bli. Jag ska inte göra något motstånd så länge ni har Mitzi som påtryckning mot mig.”


Theo fick en känsla att detta gick för lätt. Varför gick Wang så snabbt med på deras krav? Har han någon agenda som vi inte ser. De samlas alla i sambandssalen och slår sig ner runt det stora konferensbordet. De måste diskutera hur de ska sköta det här. Han tar till orda.

“Vi från Laika och Armstrong vi beslutade efter att vi gick ihop i somras att jag och Gabriel är de som har den definitiva beslutfattarrollen. Jag vill att vi ska kunna överens att det även gäller nu. Om ni har något att säga om det, så säg det nu. Om inget annat sägs så fortsätter vi på det sättet.”

“Jag har inget emot det”, säger Wang. “Om vi bara kan besluta som grupp att jag har lika mycket rätt som alla andra att vara här. Att  säga min mening och att få vara en röst vid val?”

Theo vet inte vad han ska säga. Han hör spridda protester mot de Wang säger. Högljuddast verkar Fox opponera sig. Theo ser hur Zack försöker lugna honom

Gabriel böjer sig fram och viskar i Theos öra.

“Jag tror vi måste gå med på det. För att förhindra våld. Militären är fler än vad vi är. Vi lyckades smyga oss in på dem, men jag tror inte vi klarar av det om det skulle bli stridigheter. Även om vi har allmänheten med oss. Se hur långt in det satt i Brown innan han kunde se det ur vår synvinkel. Vi får vara glada att Wang går med på att det är vi som sitter på de slutgiltiga besluten.” 

Theo nickar åt det som Gabriel säger.

“Men jag är inte glad åt det. Vi måste förhindra att han får för mycket makt och han inte hittar på något. För jag har den känslan att han har en hemlig agenda.”

“Ja,”säger Gabriel “Jag med.Men …”

Theo ser att alla har ögonen riktade mot honom och Gabriel. De har lämnat beslutet till dem. Bastien förlåt mig, tänker han, du kommer inte att gilla det här. Fast jag vet att du förstår att det är för att förhindra stridigheter.


5 kommentarer:

  1. tonåringen läste alla delar, jag har sett första filmatiseringen

    SvaraRadera
  2. Jag läst nog första boken i serien

    SvaraRadera
  3. känner igen titeln men har varken läst eller sett filmen

    SvaraRadera
  4. Gillade Hungerspelen riktigt mycket både i bokform och som film.

    SvaraRadera
  5. Sett en film, dock inte läst boken.

    SvaraRadera