tisdag 2 augusti 2022

Nio noveller av J D Salinger

 

J D Salingers mästerverk Nio noveller (Nine Stories) i nyöversättning av Mats Zetterberg. Följande berättelser ingår i boken: Bananfisken hugger idag, Vrickad i roten, Strax före kriget mot eskimåerna, Skrattande mannen, Nere vid båten, Till Esmé - kärleksfullt, sjaskigt, Vacker mun och ögon gröna, De Daumier-Smiths blå period, Teddy.

Bokomslag och text hämtad från Bokus.

Fick tips om den första novellen och romanen Franny och Zoey av författaren genom en booktuber och då jag ville läsa den novellen, så tyckte jag det var lika bra att läsa de andra åtta novellerna med.

Och jag är verkligen glad för att jag har läst dem, Salinger klarar att ge mig en läsupplevelse med varenda en av dem, det är ingen som är dålig, dock kan en del vara lite förvirrande i vissa partier men när jag läst ut dem har han både överraskat och gett mig en förvirrande men ändå förvånade känsla av att jag gillade hans tanke bakom berättelserna i novellerna han har skrivit.

Jag har jättesvårt att formulera vad det är som gör att jag gillar det jag läser....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar