onsdag 31 augusti 2022

Männen med rosa triangel av Heinz Heger

Den här lilla boken kommer att skaka dig i grunden. Och du kommer att förstå att du, liksom jag när jag var ung, också måste bära den rosa triangeln. På ditt bröst och i ditt hjärta. Och aldrig, aldrig glömma!
ur Jonas Gardells nyskrivna förord

1939 grips den 22-årige österrikaren Josef av Gestapo. Brottet? Han är homosexuell och har haft en förbjuden relation med sonen till en uppburen nazist. Josef hamnar i Sachsenhausen där de homosexuella befinner sig längst ned i lägerhierarkin och utgör lovligt byte för såväl medfångar som lägerkommendanter.

Männen med den rosa triangeln är en av ytterst få vittnesskildringar av de fasor som mötte homosexuella i Hitlers koncentrationsläger. Det skrevs under pseudonym 1972 och är ett unikt dokument om förföljelsen av homosexuella i Tredje riket men också en berättelse om överlevnad, hopp och kärlek.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

När jag råkade se denna på biblioteket hade jag inte ens minsta lilla tvivel om att jag ville läsa den, och den gav mig  precis det jag trodde den skulle när jag började läsa den, en hemsk men viktig skildring gällande två ämnen som ligger mig varmt om hjärtat, Nazisternas hemska handlingar med koncentrationslägren och att det hemska de utsatte de så kallade "ustötta" i samhället (judar, zigenare, homosexuella och fysiskt och psykiskt handikapade) för plus HBTQ+ individers hemska och mörka historia om sina rättigheter i samhället som de ännu kämpar för.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar