söndag 7 oktober 2018

Min bokresa # 8 - Klassiker

Jag tänkte för att det är Victober ( går ut på att läsa romaner skrivna under den Victorianska eran 1847-1905 ) nu under oktober så tänkte jag att dagens bokresa skulle handla om klassiker.


Om man bortser från barnboks klassiker så var de första klassikerna jag läste Jane Eyre av Charoltte Bronte, Svindlande höjde av Emily Bronte , De tre musketörerna och Greven av Monte Cristo av Alexander Dumas böcker av Jules Verne och Rebecca av Daphne Du Maurie.

Vad jag minns gillade jag dessa men det är ju ett antal år sen, så det är väl dags att läsa om och se om de ännu är favoriter.

Under tidens gång har jag läst klassiker av och till men sen det senaste året (sen förra årets Victober) har det blivit mycket mer och jag har läst många som jag har tyckt om genom åren.

Några favoriter är
  • Thomas Hardy: Tess D`Uberville och Kusin Phillis
  • James Henry: När skruven dras åt
  • Elizabeth Gaskell: Cranford och Nord och syd
  • Charles Dickens: Lysande utsikter
  • Wilhelm Moberg: Utvandrarserien
  • Hjalmar Söderberg: Den allvarsamma leken
  • Jane Austen: Northanger Abbey och Lady Susan
  • Moa Martinsson: Kvinnor och äppelträd
  • Agnes von Krusenstjerna: Den blå rullgardinen
  • Vladimir Nabokov: Lolita
  • Patricia Highsmith: Carol och Mr Ripley: en man med många talanger
  • Sigrid Undset; Jenny
  • Anne Bronte: Agnes Grey
  • Gustav Flaubert: Madame Bovary
  • Fredrika Bremer: Hertha 
  • Idioten Fjodor Dostojvevski
Det finns många fler, men jag skriver inte fler just nu. De flesta finns faktiskt recensioner om på denna blogg eller på min gamla blogg Camillas bokblogg, om ni känner för att leta upp dem.

Och om man ska gå in på några barnbok klassiker som jag har läst själv eller som vuxen antingen för mina barn eller själv.

  • Elsa Beskow
  • Kulla Gulla - Martha Sandwall Bergström
  • Den hemliga trädgården - Frances Hodgson Burnett
  • Anne på Grönklulla serien + Emily - L. M. Montgomry
  • Astrid Lindgren
  • Godnatt Mister Tom - Michelle Magorian
 Om ni är intresserade av att skriva om hur er resa har varit med klassiker så skriv gärna i egen blogg ett inlägg, men glöm inte att lämna en kommentar med en länk så vi andra även kan läsa.

Tidigare bokreseinlägg:

#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek

1 kommentar:

  1. Anne på Grönkulla har jag påbörjat flera gånger, tagit mig några böcker in i serien och så har jag glömt bort dem. Tänker ändå att jag ska läsa alla böckerna någon gång. Jag önskar att jag vore bättre på att läsa klassiker, mend det blir alldeles för sällan. Här kommer mitt långa svar: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/10/min-bokresa-8-klassiker.html

    SvaraRadera