söndag 23 september 2018

Min bokresa # 6 - Årets bok 2018


Nu när Årets bok 2018 ska annonseras på Bokmässan på fredag kände jag för att jag ville skriva om de nominerade böckerna.

När nomineringarna blev annonserade och det var många av titlarna jag var intresserad av att läsa, någon hade jag redan läst innan. Och när min bloggarvän Evelina som jag läser många böcker tillsammans med också ville läsa dem, bestämde vi att vi läser dem tillsammans (alla utom två) och det har vi gjort under sommaren. Besök även hennes blogg för att se vad hon tyckte om böckerna.

Däremot är det svårt att verkligen säga vilken bok jag gillade mest av dem. Det varierar även dag till dag. Många av dem funderar jag nu flera månader efteråt på, och just det är väl ett bra betyg för en bok.
Jag gav inga 5or i betyg men många fick betyget 4....

Jag räknade upp den i nedstigande kronologisk ordning jag har läste dem i. Sen kan jag fundera lite över att jämföra böcker ur olika genrer det blir ju hur var och en gillar för genrer som avgör. Sen att även ha med utländska författares böcker både bra och dåligt skulle jag kunna tycka.

En del författare har jag läst böcker av sen tidigare som tex Westö, Alfredsson och Grebe och gillat sen tidigare, andra var nya och en del överraskade mig som tex Malou von Sivers som jag inte trodde jag skulle gilla.

Sen var det två som jag kände lite mindre för, tex Colgans bok fick bara en trea i betyg av mig, det kan ju bero på att det inte är en genre jag gillar lika mycket som övriga genrer som var med, romance och feel-good. 
Däremot gillade jag inte alls Nej och åter nej, hade jag inte läst den tillsammans med Evelina hade jag aldrig läst klart den, men nu var det väl bra att jag läste ut den, för den tog sig det sista och med det får den betyget 1, 5...

Om ni även vill skriva om vad ni har tyckt om de böcker som ni har läst som är nominerade till Årets bok 2018, så lämna gärna en kommentar om det eller om ni har skrivit i egen blogg lämna gärna en länk så vi kan besöka er och läsa vad ni skrivit. 

Tidigare inlägg i Min bokresa

#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers

#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction

1 kommentar:

  1. Vilken som är favorit varierar och flera av böckerna tycker jag också ha blivit bättre i efterhand och det säger ju också något om boken. Har ingen aning om vilken bok som kommer vinna, det känns ganska öppet. Här är mitt inlägg: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/09/min-bokresa-6-arets-bok-2018.html

    SvaraRadera