söndag 30 september 2018

Min bokresa # 7 -Bibliotek

 Jag har alltid tillbringat mycket tid på bibliotek. När jag var liten skojar min mamma om ( jag minns inte det själv) så tog jag alla böcker på ett hyllplan och lånade hem.
Det bibliotek jag var till när jag var barn och ung tonåring, var ett speciellt barn och ungdomsbibliotek, och jag tillbringade som sagt mycket tid där med att lyssna på ljudböcker och läsa böcker. 
När jag var ungefär 14-15 år hittade jag ett annat bibliotek som jag gärna lånade böcker från men även satt och läste i. Det var ett nästintill obemannat bibliotek i ett ålderdomshem bara 5 minuter från där jag bodde,

Och de bästa ställena jag har gillat med skolorna jag har gått i är skolbiblioteken, hade alltid böcker hemlånade från dem.

Som vuxen har jag lånat ofta och mycket från bibliotek, när jag hade småbarn och tog promenader med dem i barnvagn så var jag nästan in i det bibliotek som låg 5 min från där jag bodde varje dag. Lånade böcker nästan varje gång. Sen har jag oftast besökt biblioteket med mina barn även när de blev större och inte låg eller satt i vagn, och då lånade vi även mycket barnböcker.

För några år sedan var jag även med i en bokcirkel som anordnades genom biblioteket, och det var urmysigt att ha läst samma böcker och sitta ner och diskutera dem. Jag tror det var hela 8 år jag var med i bokcirkeln.

Här är en bild från det bibliotek jag brukar besöka
flera gånger i månaden
Nu lånar jag ofta och mycket böcker från biblioteket. Är till biblioteket 2-4 gånger per månad och har alltför många böcker hemlånade åt gången. Så många så jag sällan hinner läsa dem innan det är dags att lämna tillbaka dem efter ( som längst tid jag kan ha dem hem) 12 veckor.

Här finns en LibraryLovers tag som ni kan läsa mer om vad jag tycker om bibliotek och biblioteksböcker.

Om ni vill kan ni skriva ett eget inlägg, eller skriva i kommentarerna, om er historia med bibliotek. Om ni skriver i egen blogg glöm inte att skriva länken i kommentarerna så andra kan läsa vad ni skrivit.




Här finns min andra inlägg i bokresan att läsa
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018


2 kommentarer:

  1. Vilket härligt ämne! Här har jag skrivit om det: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2018/09/min-bokresa-7-bibliotek.html

    SvaraRadera