onsdag 12 juni 2019

16 rader av Petter Alexis Askergren

16 rader
Lägg till bildtext
Petter är en av de mest inflytelserika artisterna inom skandinavisk hiphop. I denna bok har han samlat och kommenterat sina mest betydelsefulla texter ur sin femtonåriga produktion. 

Här bjuder han generöst på de tankar, känslor och händelser som ligger bakom texterna. Han berättar om vänskap, förtroende, om gott och ont, om hur det är att vara äkta och om hur orden kommer direkt från hjärtat.

Sexton rader är den vanligaste verslängden inom hiphop. Det är en lätthanterlig form som kan rymma så mycket. Att skriva och formulera sig leder många gånger till andras texter, till läsning. Just så har det varit för Petter själv. Under hela sin skoltid brottades han med läs- och skrivsvårigheter. När han väl började skriva raptexter väcktes hans intresse för språket och litteraturen. 

Med 16 rader vill Petter inspirera andra att skriva och genom det kanalisera sin frustration, sin glädje och sina skapande krafter.

Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.
Jag är väl inte jätteförtjust i Petters låtar, men jag som alla andra har säkert hört en och då på radio innan. Nja, jag har allt lyssnat lite grann på hans musik, men nu när jag läser texterna i denna och även lyssnar samtidigt på rapen och musiken och sen läser hans tankar om varje text han har med i boken, så ger det mig en djupare bild av Petter och hans rap. Jag gillar den mycket och får flera nya favoriter.
Tyvärr är den skriven 2013, och hans karriär har ju fortsätt, skulle mycket väl vilja höra bakgrunden till nyare texter.
Många fastna i minnet och även de han berättar om dem, men jag väljer den sista han har med i boken som en favorit som jag lägger in så ni kan lyssna på här nedan Tills döden skiljer oss åt (även om videon är lite "knäpp"), en rolig sak är att texten innehåller flera titlar på andra av Peters raptexter


I boken skriver han så här om just denna:
I den här texten vill jag framföra altt nämna uppbpyggnaden av verserna. Jag har försökt klämma in så många olika låttitlar från min karriär för att kunna bygga en text som handlar om en sorts skakig kärleksrelation med emotionell berg-och-dal-bana, där man trots hinder och problem alltid hittar tillbaka till varandra igen. 

Jag talar om musiken som en sorts livspartner som jag älskar och inte kan skiljas ifrån, men det hade också lika gärna kunnat gälla mitt eget förhållande.
Olika tekninker och grepp är alltid intressanta för att hitta nya vägar att skriva en text. Vad man än vill berätta finns det tusen olika sätt att göra det på. I vissa fall kanske själva berättelsen bara är intressant att lägga i första versen, eftersom det lätt kan bli enformigt och för mycket upprepningar annars. Men i "Tills världen skiljer oss åt" fungerar berättelsen genom låten eftersom det hela tiden kommer nya titlar att lyssna efter.
Det blri också kraftfullt att avsluta sista verksen just med att det handlar om vad jag pratar om och vill ha. Den sista titeln är nämlingen "Mikrofånkåt" som var min första singel.
sid224.

Det som fascinerar mig är att han även i skolan var dyslektiker och har efter detta blivit denna ordkonstnär och 2012 studerade han en kurs "Socialt pedagogiskt ungdomsarbete" och skrev där ett slutarbete med titeln " Skrivandets helande kraft".
Plus han har hämtat inspiration från många kända verk som tex Goethes "Den unge Werthers lidande, Pär Lagerkvist Dvärgen, Voltariers Candide och Marques Kärlek i kolerans tid etc.

Skulle kunna radda upp flera av texterna jag fastnade för men tror jag låter bli det, och ber er läsa boken istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar