tisdag 25 juni 2019

Veckans topplista - böcker med sommarkänsla

Veckans topplista har Johannas deckarhörna hållit i två år, nu känner hon att inspirationen tryter och detta blir sista listan. Denna veckas lista vill hon ha tips på böcker som ger sommarkänsla både i sol som i regn.
När man tänker på temat så börjar man först tänka på feel-good böcker eller liknande men jag täknte att även deckare/thrillers som utspelar sig under sommaren skulle passa. Så min lista kommer att innehålla flera genrer

  • Sommarboken av Tove Jansson, om en ung flicka och hennes farmor som tillbringar sommaren tillsammans på en ö.
  • Hetta av Jane Harper, australiens sommarhetta, blandat med ett rejält mordmysterium.
  • Flera av Maria Langs deckare utspelar sig under sommaren och ger mig sommarkänsla, som Mördaren ljuger inte ensam, Inte flera mord, Mörkögda augustinatt, Kung liljekonvalj av dungen, En främmande man och även hennes barndeckare som tex Akta dig, Katja utspelar sig på sommaren.
  • Ni kommer sakna mig av Moa Herngren, om en ung flicka som blir lämnad av sina föräldrar under sommaren och vad som händer henne då, en att hitta sig själv bok.
  • Om man inte gillar solen så kanske man ska satsa på Ett jävla solsken, en biografi om Ester Blenda Nordstöm av Fatima Bremmer.



11 kommentarer:

  1. Ett jävla solsken är ju grymt bra :) Sommarboken vill jag läsa!

    SvaraRadera
  2. Fatimas biografi i svt var riktigt intressant, tack för tipsen, här mina:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/06/bocker-med-sommarkansla-topplista.html

    SvaraRadera
  3. Herngrens är den enda på din lista jag inte är bekant med. Ska kanske reparera den bristen?

    SvaraRadera
  4. Några böcker av Lang har jag läst. Tack för fina tips.

    SvaraRadera
  5. Hetta var bra men den andra som kommit ut har jag inte läst.

    SvaraRadera
  6. Mörkögda augustinatt har jag inte läst fast jag läst annat av Maria Lang, kanske den blir augustiläsning i år?

    SvaraRadera
  7. Sommarboken och Maria Lang har jag läst

    SvaraRadera
  8. Sommarboken och Hetta har jag läst. Sommarboken är underbar och Hetta en riktigt bra deckare där man nästan känner hettan och torkan med sin kropp när man läser.

    SvaraRadera
  9. Hetta och flera av Maria Langs böcker har jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  10. Lang har jag läst några titlar av, och Hetta vill jag läsa. Tack för övriga tips!

    SvaraRadera