måndag 3 juni 2019

Norden under andra världskriget red Anders Frankson

Norden under andra världskriget : hotet frÃ¥n Hitler och StalinDenna bok lyfter fram flera kända och okända aspekter av hur Norden drabbades under andra världskriget. Vem var det till exempel som kallades ”Vita döden” av sovjetiska soldater? Hur kommer det sig att en SS-bataljon var i Luleå? Tänkte Sverige invadera Danmark? Vilket var Nordens största fältslag genom tiderna? Var Norge en krigskyrkogård för tyska örlogsfartyg?

Här erbjuds fascinerade läsning som kommer att passa såväl noviser som veteraner i studier av andra världskriget. Flera av våra främsta militärhistoriska författare har i bokens tretton kapitel olika intressanta och spännande perspektiv på de dramatiska åren 1939–1945, som kom att förändra hela världen och vårt sätt att se på den.
Bokomslag och beskrivning av boken hämtad från Bokförlaget Semic, jag tackar även för recensions exemplaret. 

Jag har alltid fascinerats av andra världskriget och läst både biografier, fakta och romaner om denna tid. När jag fick se denna ville jag gärna läsa den speciellt när det handlar om Norden, mycket av det jag läser vet jag redan en del om tex hur ockupationerna av Danmark och Norge var och vad som skedde under dem. Däremot hade jag ingen aning om att även om Sverige var neutralt flög både tyska, brittiska och amerikanska flyg över vårt territorium för att det blev en nämre flygväg plus att svenskt millitärtflyg inte kunde skydda våra gränser. Vi lyckades skjuta ner något ensktaka plan men flertalet kunde flyga över oss ohotade. Även Finlands inblandning i kriget visste jag inte mycket om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar