söndag 16 juni 2019

Min bokresa #44 - bokpoddar

Tänkte att dagens bokresa skulle handla om bokpoddar, där jag har långt fler som jag vill test lyssna på än har lyssnat på, men de jag har testat gillar jag att lyssna på.
Jag lyssnar med appen Player fm på dessa poddar jag nämner i detta inlägg.

Har sen många år tillbaka fastnat för Lundströms bokradio, som jag har lyssnat på av och till, och det är kul att man kan gå tillbaka att lyssna på de avsnitt man är intresserad av. Sen att de har bokcirklar, där det är olika personer som läser tillsammans med henne olika böcker som de diskuterar är ännu roligare om man kan medverka eller har läst böckerna som diskuteras.

Däremot har det funnits ett par andra svenska bokpoddar jag har lyssnat på men jag vet inte om det finns någon på svenska just nu att lyssna på, så det skulle jag gärna ta emot tips från er på. Eller jo en vet jag om men jag har inte lyssnat på den Mellan raderna - en podcast om läsning.

Men som tur är, klarar jag av att lyssna på engelska bokpoddare och några av dem jag lyssnar på är sådana som jag redan har upptäckt på booktube:
  • You´re Never Going To Read This - där en av värdarna är författare, de är även systrar och rekomenderar böcker till varandra även om de oftast läser olika genrer. (denna finns inte på Player fm men på Spotify).
  • No Thanks We´re Booked 
  • Reading Women - diskuterar böcker skrivna av kvinnor
  • Books with Jen 
  • Read or Dead/Book Riot - mest om deckare/thrillers 
Sen har jag fastnat för några poddar som de läser böcker ur vissa speciella fandoms och diskuterar böckerna, en del har aldrig läst böckerna innan och andra har läst dem både fram- och baklänges:
  • Potterless - diskuterar Harry Potter böckerna, värden själv läser böckerna för första gången
  • Unspoiled/Harry Potter 
  • Harry Potter and the Sacred Text - ett kapitel per bok, ibland avsnitt om en karaktär
  • Unspoiled! A Song of Ice And Fire - diskussion kapitel per kapitel eller avsnitt per avsnitt 
  • Bonnets and Dawn - Bronte systrarna v/s Austen diskussioner - 

Några poddar som jag både har lyssnat på  (något enstaka avsnitt bara) och inte har lyssnat på men vill testa 

  • Books in the Frezer - A Horror Fiction podcast 
  • All the books!/Book Riot 
  • What Page Are You On? 
  • What Should I Read Next!
  • The Bookshelf/ABC Radio National 
  • Reading Glasses 
  • Bookmarked:A YA Book podcast
  • Tea & Tattle - mest klassiker tror jag
  • Book Riot - The pocast 
  • Overdue 
  • Spoil me commissions - en podcast om både böcker och TV-serier 
  • UNspoilded! Book Club! - 


  • The Real Weird Sisters/ A Harry Potter podcast 
  • #WizardTeam: A Harry Potter podcast - diskuterar Harry Potter böckerna kapitel för kapitel 
  • Tess of the d´Urbevilles by Thomas Hardy/Loyal books 
  • The Wonderful Wizards of Oz by L. Frank Baum/Loyal books 

Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans. 

Tidigare bokresor: 
#1 - introduktion
#2 - deckare/thrillers
#3 - Wahlströms barn- och ungdomsböcker
#4 - ljudböcker
#5 - science fiction
#6 - Årets bok 2018
#7- bibliotek
#8 - klassiker
#9-bokgenrer
# 10 -ålderskategorier
#11 - viktorianska klassiker
#12 - non fiction-sakprosa
#13 - faktaböcker
# 14 - andra världskriget
#15-  biografier/memoarer 
# 16 - sanna brottmål
#17 - gemenskap läsare emellan
#18 - böcker med jultema
#19 -läsplaner som nyårslöften
#20 - läsa på annat språk än svenska
#21-booktube
#22 - Harry Potter
#23- Nobelpristagare
#24 - mytologi / folktro
#25 -sagor/folktro
#26 - litteratur som inspirerat till annan litteratur
#27-böcker som blivit TV-serier/filmer
#28- om läsning
#29- historiska romaner
#30- fantasy (high, epic, klassisk)
#31- fantasygenrer
#32 - dystopier
#33 - science-fiction genrer
#34 - romance/chick.lit/feel-good
#35 - häxor/trollkarlar
#36 - seriealbum/grafiska romaner
#37 - Skräck
#38- jumbo genre recomendation tag
#39- Den lilla sjöjungfrun
#40 -Alice i Underlandet/Spegellandet
#42 - Dilemat att vara en boknörd - tag
#43 - Storytel (prenumerera på ljudböcker/e-böcker)

5 kommentarer:

  1. Jag följer så många olika poddar, men ligger jättelångt efter i lyssningen. Jag gillar flera av Bookriots olika podcasts. Podden om Game of Thrones kanske vore nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde ju länken till mitt eget inlägg: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/06/min-bokresa-42-bokpoddar.html

      Radera
    2. Det är ju det där att ligga i takt med poddlyssnandet.

      Radera
  2. Den enda svenska jag lyssnar på är En förbannad podd :). Annars följer jag What Should I Read Next och Get Booked. Har lyssnat på några avsnitt av Books in the freezer också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade missat En förbannad podd ett tag så jag tänkte inte på den när jag skrev igår, men visst har jag lyssnat på den och nu när jag förstår att de "poddar" ännu har jag ju en del avsnitt att lyssna ikapp på.

      Radera