torsdag 6 juni 2019

Hett i hyllan vecka 23 /2019


Bokföring enligt Monika har denna inläggsserie och skriver så här om Hett i hyllan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Dagens bok: är ännu en bok av Herta Muller, jag har läst många av hennes böcker men jag köpte denna för ett antal år sen och har ännu inte läst den, men jag ser framemot att läsa den.
Just Herta Muller var en nobelpristagare jag har läst innan hon fick priset ( den förmånen kan hon dela med Alice Munro och Kazuo Ishiguro).
Redan då var räven jägare
Lägg till bildtext
Redan då var räven jägare utspelar sig i Rumänien vid tiden för Ceauşescus fall. Adina, en ung lärarinna och dissident, märker en dag att någon har genomsökt hennes lägenhet. När hon upptäcker att den som spionerar är mannen hennes bästa väninna Clara har förälskat sig i bryter Adina deras långa vänskap. Trots detta varnar Clara henne för en förestående arrestering och hon flyr ut på landet. Diktatorns fall blir hennes räddning.Med ett sparsmakat, egensinnigt språk som ligger nära poesin ger Herta Müller en kusligt inträngande bild av hur människorna påverkas och deformeras av diktaturens allestädes närvarande hot, av förtrycket och terrorn.Redan då var räven jägare är hennes femte bok, och gavs ut första gången på svenska 1994.

6 kommentarer:

  1. Har inte läst någon bok av den författaren

    SvaraRadera
  2. Den skulle jag gärna vilja läsa. Jag tror att jag har läst något av Herta Müller, men minnet är ju som det är.

    SvaraRadera
  3. Känner ju så klart till författaren, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon bok av henne. Vilken bok av henne skulle du rekommendera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med bakgrund att det var för ett tag sen jag läste hennes böcker så skulle jag säga Hjärtdjur (det var den jag hade läst innan hon fick Nobelpriset).

      Radera