tisdag 11 maj 2021

Tisdagstrion - Guld, silver eller annan metall i titeln

Dagens tisdagstrio ska ha temat Guld, silver och eller annan metall i titeln. 

Det kändes som ett svårt ämne först, men sen hittade jag en titel trio till slut:

  1. Denna kändes rätt given (alltså kan jag tänka mig att den kommer finnas med i flera andras trio denna vecka). Guldkompassen av Phillip Pullman.

  2. City of brass av S A Chakraborty, kanske lite strech av temat, mässing är ju inte en metall utan en metall-blandning, fast de andra två delarna i denna fantasy-trilogi som baseras på Muslimska myter heter, Kingodm of Copper och The empire of Gold.

  3. Ännu en strech kanske då titeln syftar till förgyllda vargar, The Gilded wolves av Roshani Chokshi, ännu en fantasy som utspelar sig i Paris under 1800-talet. Boken i sig påminner mig om en Indiana Jones eller Laura Croft filmatisering, med rebusliknande gåtor och fällor som utlöses av rörelse etc när de håller på att försöka hitta artefakter då Severin som leder gruppen vill finna sin arv. Andra delen i serien heter The Silvereds Serpent.

9 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dem, men har sett Guldkompassen som film i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Guldkompassen känner jag till men har inte läst. de andra båda känner jag inte till alls

    SvaraRadera
  3. The City of Brass är jag lite nyfiken på. Hört mycket bra om den.

    SvaraRadera
  4. Guldkompassen fick jag googla mig fram till, för jag tyckte att temat var svårt.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Guldkompasssen har jag läst men inte de andra två. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  7. De här böckerna känner jag inte alls till. Tänk så mycket fantasy det finns nu för tiden.

    SvaraRadera
  8. Guldkompassen gillar jag verkligen! Tack för tips om de andra två!

    SvaraRadera
  9. Inte läst någon av dessa. Tack för tipsen!

    SvaraRadera