tisdag 24 maj 2022

Filmrecension - Dumbledores hemligheter

 

Professor Albus Dumbledore (Jude Law) känner till att den mäktige och mörke trollkarlen Gellert Grindelwald (Mads Mikkelsen) är på väg att ta kontroll över trollkarlsvärlden.

Oförmögen att stoppa honom på egen hand, anförtror han magizoologen Newt Scamander (Eddie Redmayne) uppdraget att leda en grupp modiga trollkarlar, häxor och en orädd mugglare på ett farligt uppdrag. De möter gamla och nya vidunder och kolliderar med Grindelwalds växande grupp av anhängare. Men med de höga insatserna, hur länge kan Dumbledore stå vid sidan av?

Jag har sett de två tidigare filmerna i Fantastiska vidunder-filmserien med mina barn, fast nu verkar det som de två yngsta (19 och 16 år) inte vara intresserade längre, de tackade nej till att följa med då jag erbjöd att bjuda mitt äldsta då hon fyllde år på bion.

Jag vet inte men jag har alltid gillat Harry Potter och dessa karaktärer och berättelse som denna serie har introducerat har inte minskat mitt intresse för den magiska värld som det utspelar sig i, även om jag känner mig lite anti mot J K Rowling efter hennes uttalande som gör att hon utmärker sig som Transfob (mot transgender personer), så väljer jag att se på filmen för det finns ju så många andra som har lagt ner tid och själ i projektet.

Fortsätter att gilla det jag ser gör jag också, gillar de goda karaktärerna och även ett par av dem som inte är så goda, och så ett plus för de magiska vidunder vi får träffa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar